A versenyt az robbantotta ki, amikor Bezos néhány napja bejelentette, hogy július 20-án kilövi magát az általa alapított Blue Origin rakétájával, és ötödmagával együtt meglátogatja a világűrt. A bejelentés elég váratlan volt, hiszen a New Shepard rakéta ugyan túl van 14 sikeres teszten, ám emberekkel még sosem próbálták ki, így Bezos gyakorlatilag önként vállalkozott a kísérleti nyúl szerepére.
Akit ez elég érzékenyen érinthetett, az Richard Branson, a Virgin Galactic alapítója. Ahogy írtunk róla, az űrrepülőgépeket fejlesztő cég mindössze két tesztre van attól, hogy a fizető vendégek előtt is megnyissa a szolgáltatását, a második teszten pedig a tervek szerint maga Branson ülne be a pilóták mellé a VSS Unitybe. A Parabolic Arc névtelen forrásokra hivatkozva viszont most arról ír, hogy Bezos bejelentése kicsit megkavarta a dolgokat, és a Virgin Galactic előrébb hozná Branson tesztjét: a lap szerint erre már a július 4-i hétvégén sor kerülhet, és már csak a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) engedélyére várnak. A szóban forgó engedély a kereskedelmi újra felhasználható űrhajók üzemeltetésére vonatkozik - ez szükséges ahhoz, hogy Branson repülhessen -, amivel a Virgin Galactic hivatalosan is megkapná a zöld jelzést, hogy utasokat szállítson a világűr peremére.
A sietséggel Bezoshoz hasonlóan Branson is vállal némi kockázatot, mert bár a SpaceShipTwo már több sikeres teszten is túl van, a repülések nem mindegyike alakult a tervek szerint: alig fél éve a VSS Unitynek rögtön a hordozógépről való lekapcsolódás után vissza kellett térnie a Földre, mert egy hiba miatt a fedélzeti számítógép lekapcsolta az űrrepülő hajtóműveit.
Ha Branson sikerrel jár, Bezos még mindig vigasztalódhat azzal, hogy a riválisa minden valószínűség szerint nem fogja elérni a száz kilométeres magasságban húzódó Kármán-vonalat, amit a világűr határának szokás tekinteni: A VSS Unity a korábbi teszteken csupán 82 kilométeres magasságig emelkedett, ami az FAA kritériumai alapján már a világűrnek számít, a Nemzetközi Repülőszövetség szerint viszont nem.
(Borítókép: Drew Angerer/Getty Images)