Nagy lépés mindenkinek: végre nem robbant fel a sikeres landolás után sem Elon Musk Mars-rakétája

2021 / 05 / 06 / Felkai Ádám
Nagy lépés mindenkinek: végre nem robbant fel a sikeres landolás után sem Elon Musk Mars-rakétája
Fontos lépés ez a sikeres teszt a SpaceX-nek, de valószínűleg az űrkutatásnak, sőt úgy általában az emberiségnek is.

Korábban a SpaceX több sikeres magaslégköri repülést is végrehajtott a Starship (Csillaghajó) prototípusával. Sőt az SN-10-nek (az SN egyébként a szériaszám/serial number rövidítése) már a landolás is összejött, ám miután néhány perce a Földön állt, hirtelen felrobbant. A negyedik prototípus, az SN-11 sajnos ismételten nem ért talajt a korábbi sikeres tesztet követően, hanem ereszkedés közben robbant darabokra.

A sok robbanás persze látványos és mókás is lehet, de mindennek valójában az az oka, hogy a Starship rendkívül bonyolult manőverrel tér vissza a Földre, méghozzá azért, mert úgy készítik fel, hogy adott esetben olyan idegen égitesteken is tudjon landolni, ahol nem állnak rendelkezésre kiépített állások vagy kifutópályák. A tegnapi (május 5.) tesztre az SN-15-ös prototípust mindenesetre már az eddigi eredményeket figyelembe véve készítették fel. Vagyis az új eszköz teljes szerkezetátalakításon esett át – feljavították a repüléstechnikát és a szoftvereket, valamint a Raptor-hajtóművek is komoly ráncfelvarráson estek át, valamint újra is kalibrálták őket. Minderre már csak azért is szükség volt, mert a Raptor-hajtóművek a visszatérés kulcsfontosságú elemei.

A fentieknek megfelelően ugyanis a Starship nem úgy tér vissza a Földre, mint mondjuk a Falcon 9 rakéták – tehát egy egyenes, vertikális ereszkedéssel, ehelyett a jármű hasa párhuzamos a bolygó felszínével, tehát siklik a levegőben. Musk maga egyébként a műveletet éppen a siklóernyősök repüléséhez hasonlította. A gyakorlatban – az előző tesztrepülésekhez hasonló mód – az ereszkedést három Raptor-hajtómű segítette, melyek egymás után leálltak, mielőtt a jármű elérte volna az ereszkedés tetőpontját, tehát a körülbelül 10 km-es magasságot. Ezután az SN-15 a átváltott az "internal header" tartályokra, melyekben a landoláshoz használt üzemanyagot tárolják, mielőtt újrapozicionálta volna a helyzetét, és megkezdte volna az irányított, aerodinamikus ereszkedést. Ez utóbbi alatt azt kell érteni, hogy a jármű négy, egymástól függetlenül is irányítható szárny segítségével kontrollálja a Starship ereszkedését – ezeket a szárnyakat pedig a fedélzeti számítógép irányítja. Ezután a Raptor-hajtóművek ismét bekapcsoltak, hogy közvetlen a landolás előtt a megfelelő, függőleges helyzetbe fordítsák az eszköz testét (landing flip maneuver). Minderre tehát épp azért van szükség, hogy a Starship ott is le tudjon szállni, ahol nincs erre a műveletre felkészített kifutópálya vagy egyéb, ideális felület.

Mint az tehát kiderült, rendkívül komplex feladatsorról van szó, viszont a texasi Boca Chica-ban sikeresen végrehajtott teszt épp azt mutatja, hogy a SpaceX és az emberiség közelebb került egy olyan eszközhöz, amellyel még nem rendelkezett: egy idegen planéta felszínén is landolásra képes, többször is felhasználható űrhajóhoz. Ha pedig minden Musk terveinek megfelelően alakul, egy nap a Starship repítheti az embereket a Marsra.

Egyébként a Starshipre a NASA is szemet vetett, és több próbálkozás után a SpaceX-et bízták meg a Holdra tervezett leszállóegység megépítésével, a vállalat pedig épp Starshipet használná majd erre a célra. Mindez természetesen nem tetszett Jeff Bezosnak és azoknak a cégeknek, melyek a leszállóegységek eddigi, immár kukázott terveit készítették, így meg is fúrták a több milliárd dolláros SpaceX-NASA üzletet. Akit a részletek is érdekelnek ezzel kapcsolatban, itt olvashat ezekről.

További cikkek a témában:

Új fotók a gigantikus méretű, félig kész Spacex Super Heavy gyorsítórakétáról A texasi Boca Chicaban található tesztlétesítményéből származó új drónfelvételek szerint az óriási prototípus már nagyjából félig elkészülhetett.

Rendkívül látványos videó mutatja be, mi történik a Starship prototípusának belsejében felszállás közben A SpaceX lassacskán készen áll rá, hogy élesben is kipróbálja a Mars-rakétája következő prototípusát, ami az SN8-hoz hasonlóan 12,5 ezer méteres magasságig fog emelkedni.

Ezen a képen látszik, hogy mennyire hatalmas lesz a Starship Talán nem tűnik fel elsőre, de a jobb tartály tetején azok a pontok valójában emberek.


Autót vennél mostanában? Nézz bele a PLAYER AUTÓTESZT ROVATÁBA!
Minden friss és izgalmas autót kipróbálunk, amit csak tudunk, legyen az dízel vagy elektromos, olcsó vagy luxus, kétszemélyes vagy kisbusz!
Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Két darab, hidrogént fogyasztó, vízpárát eregető busz indult el próbaüzemben, hat magyar város közlekedésében próbálják ki őket.
A Tesla sorsa múlhat a most bemutatott Cybertruck fogadtatásán
A Tesla sorsa múlhat a most bemutatott Cybertruck fogadtatásán
Ha bejön, akkor pickup-nagyhatalom lehet a cégből, ami Amerikában egyenlő a sikerrel.
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.