A SpaceX igazán jó időszakot tudhat maga mögött, hiszen az elmúlt években sorra nyerik a NASA által kiírt, fontos pályázatokat. Most ott tartunk, hogy az amerikai asztronautákat Musk cége fuvarozza az ISS-re, ők szállíthatják a Holdhoz a Lunar Gateway űrállomás első elemét, április közepén pedig egy ennél is fontosabb szerződést kötöttek az amerikai űrügynökséggel, aminek értelmében ők fejleszthetik ki az Artemis-program leszállóegységét, ami a Hold körül keringő űrállomásról viszi majd a Hold felszínére az asztronautákat.
Ahogy arról már írtunk, utóbbi pályázat a világ két leggazdagabb emberének a különmeccse is volt, hiszen a SpaceX mellett a Jeff Bezos által alapított Blue Origin is szerette volna megépíteni a leszállóegységet, aminek a prototípusát már évekkel ezelőtt be is mutatták. A Blue Origin és a harmadik pályázó, a Dynetics nem is hagyták szó nélkül, hogy a SpaceX elvitte előlük a 2,9 milliárd dolláros megbízást, és a NASA döntése ellen hivatalos panasszal éltek az Egyesült Államok számvevőszékénél (Government Accountability Office), amelynek a feladatkörébe tartozik a szövetségi szerződésekkel kapcsolatos viták elbírálása is.
Ez azzal járt, hogy a NASA-nak automatikusan fel kellett függesztenie a szerződésben foglaltak végrehajtását, így amíg a számvevőszék nem hoz döntést az ügyben, addig nem is folyósíthatják a SpaceX-nek a 2,9 milliárd dollár első részletét. "A GAO-hoz benyújtott tiltakozásnak megfelelően a NASA utasította a SpaceX-et, hogy függessze fel a HLS-szerződés teljesítését amíg a GAO nem hoz döntést a közbeszerzéssel kapcsolatos ügyekben" - írta Monica Witt, az űrügynökség szóvivője egy pénteken kiadott sajtóközleményben.
A hírről beszámoló The Verge információi szerint a Blue Origin azzal az indokkal támadta meg a SpaceX és a NASA megállapodását, hogy az űrügynökség az utolsó pillanatban változtatott a feltételeken, emellett azt is kifogásolták, hogy szerintük a NASA veszélybe sodorta a Holdra szállás 2024-re kitűzött céldátumát azzal, hogy csak egy céget bízott meg a feladattal. Bár a NASA-tól valóban nem ritka, hogy egy adott feladattal egyszerre több céget is megbíz, konkrétan erről a pályázatról már korábban is azt nyilatkozták, hogy az egy győztes kihirdetése volt a legjobb megoldás, aminek elsősorban anyagi okai voltak. A Egyesült Államok Kongresszusa az űrügynökség által igényelt 3,3 milliárd dollár helyett mindössze 850 millió dollárt ítélt meg a leszállóegység megépítésére, így a NASA-nak erősen össze kellett húznia a nadrágszíjat. Többek között ez is szerepet játszhatott abban, hogy végül a legolcsóbb ajánlatot tevő SpaceX-et hirdették ki győztesnek.
Musk cége a hírek szerint a konkurencia alullicitálásán kívül azzal is meggyőzte a NASA döntéshozóit, hogy a Starship a versenytársaknál jóval nagyobb kapacitással rendelkezik, emellett nyilvánvalóan az sem számított hátránynak, hogy az űreszköz prototípusát már jó ideje élesben is tesztelik. Az eredetileg a Mars meghódítására fejlesztett űrhajó leegyszerűsített változatát tavaly augusztusban kezdték el a levegőben is tesztelni a SpaceX Boca Chica-i bázisán, az elmúlt hónapokban pedig több magaslégköri tesztet is végeztek vele, amelyek közül az utolsónál már a leszállás is sikerült.
(Borítókép: SpaceX)