Sorra hagyják ott a legnagyobb hirdetői az X-et Elon Musk legutóbbi megnyilvánulása után

2023 / 11 / 20 / Bobák Áron
Sorra hagyják ott a legnagyobb hirdetői az X-et Elon Musk legutóbbi megnyilvánulása után
Múlt csütörtök óta az Apple, az IBM, a Disney és még számos további vállalat függesztette fel a platformon futó hirdetéseit, miután a cég vezetője egyetértéséről biztosította egy antiszemita bejegyzés szerzőjét.

A világ leggazdagabb emberének szókimondó nyilatkozatai régóta megosztják a nyilvánosságot, azonban úgy tűnik, hogy a legutóbbi megnyilatkozásával kicsit túl messzire ment, ami komolyan veszélyeztetheti a Twitterből X-re átkeresztelt közösségi oldal jövőjét. Musk múlt szerdán egy olyan bejegyzésre reagált, amelynek szerzője azt állította, hogy a zsidók ugyanazt a "dialektikus gyűlöletet" szítják a fehérekkel szemben, amelyet magukra nézve elfogadhatatlannak tartanak, emellett "támogatják a kisebbségek betelepülését" - utóbbi megjegyzés a szélsőjobboldali körökben népszerű “nagy felcserélés” elméletre utal, amely szerint a világelit tudatosan igyekszik lecserélni a nyugati világ fehér lakosságát a bevándorlókra.

"A színtiszta igazságot mondtad" - reagált a bejegyzésre Musk, ezzel pedig olyan lavinát indított el, amelynek a léptékéről mindent elmond, hogy két nappal később még a Fehér Ház is hivatalos közleményben ítélte el a szavait. Musknak ennél sokkal jobban fájhat, hogy a tevékenysége a platformon hirdető cégeket sem hagyta hidegen, akik azóta sorra jelentik be, hogy felfüggesztik a hirdetéseiket az X-en. Csütörtök óta többek között az IBM, az Apple, a Disney, a Warner Bros. Discovery, a Paramount, a Lionsgate és a Sony is leállította a kampányait, és bár nem lehet tudni, hogy később visszatérnek-e, az biztos, hogy a bevételkiesés igen érzékenyen fogja érinteni a vállalatot: ahogy az az Axios májusban közzétett adataiból látható, az X-et a legnagyobb hirdetői hagyták faképnél, akik közül több - például az Apple és a Disney - olyannyira fontos partner, hogy Musk márciusban még név szerint köszönte meg nekik, hogy továbbra is hirdetnek a platformon.

Az izraeli háború rávilágít, hogy mekkora probléma a moderátorok és a moderációs elvek hiánya a Twitternél Még maga Elon Musk is kamuhíreket terjesztő forrásokat ajánlott, majd gyorsan törölte a posztját.

Ahogy arról korábban több cikkben is beszámoltunk, a Tesla és a SpaceX tulajdonosa hosszas huzavona után tavaly októberben vásárolta fel a Twittert 44 milliárd dollárért, amelyet jelentős részben kölcsönökből teremtett elő. Musk korábban igen borús képest festett a cég akkori pénzügyi helyzetéről, szerinte ugyanis ha nem tesznek valamit, a Twitter négy hónapon belül csődbe ment volna, emiatt pedig "azonnali és drasztikus lépésekre volt szükség". Az újdonsült vezető ennek jegyében szine azonnal kirúgta a cég dolgozóinak 70%-át, a három adatközpontból egyet megszüntetett és bevezette a Twitter Blue szolgáltatást, amellyel havi 8 dolláros előfizetési díjért cserébe bárki megvásárolhatja a hitelesített oldalaknak járó plecsnit és egyéb extra funkciókhoz is hozzáférhet. A sietségre jellemző, hogy a cégvezetésnek tavaly novemberben számos, nem sokkal korábban kirúgott kollégát vissza kellett hívnia, miután rájöttek, hogy a munkájuk nélkülözhetetlen.

Ezek az átalakítások meg is hozták a várt eredményeket Musk szerint, aki egy márciusi konferencián már azzal dicsekedett, hogy a cég éves kiadásait 4,5 milliárdról másfél milliárd dollárra sikerült lefaragni. Az üzletember akkor úgy számolt, hogy a Twitter 2023 második negyedévében már nyereségesen működhet, azonban ennek elérésében jelentős akadályt jelentett, hogy a Twitternek nem csak a kiadásai, de a bevételei is jelentősen visszaestek Musk érkezése óta.

A közösségi oldal moderálási elveit már korábban is kritizáló Musk soha nem rejtette véka alá, hogy jelentős változásokat fog eszközölni ezen a téren, miután átveszi az oldal irányítását, ez pedig a felvásárlást követően azonnal éreztette is a hatásait: több, a közösségi oldal tartalmait vizsgáló kutatás már tavaly decemberben arra a megállapításra jutott, hogy a Twitteren októbertől kezdődően drasztikusan megugrott a gyűlöletbeszéd, egy későbbi kutatás pedig arra világított rá, hogy az antiszemita bejegyzések száma a felvásárlást követő három hónapban mintegy duplájára nőtt az azt megelőző három hónapos időszakhoz képest.

Ez többek között azzal a következménnyel járt, hogy a hirdetők jelentős része felfüggesztette a Twitteren futó kampányait, attól tartva, hogy a hirdetéseik olyan környezetben jelennek meg, ami árthat a márkának. A hirdetési bevételek visszaesése egészen döbbenetes mértékű volt: a Reuters a Guideline piacelemző cég adataira hivatkozva októberben arról írt, hogy a felvásárlás óta a Twitter/X tengerentúli bevételei minden hónapban legalább 55%-kal maradtak el az előző év azonos hónapjához képest, tavaly decemberben pedig a 80%-ot is megközelítette a visszaesés mértéke. Linda Yaccarino, a cég májusban kinevezett vezérigazgatója egy szeptemberi konferencián igyekezett lehűteni a kedélyeket, és azt hangoztatta, hogy az azt megelőző 12 hétben mintegy 1500 márka tért vissza az X-re, a 100 legnagyobb korábbi hirdetőjük közül pedig 90 már ismét hirdet a platformon. Yaccarino akkor úgy saccolta, hogy a vállalat 2024 elején válhat nyereségessé, azonban a legújabb fejlemények minden bizonnyal tovább nehezítik ennek a célnak az elérését.

Musk egyébként az üggyel kapcsolatban már megtalálta a bűnöst a Media Matters nevű tanácsadócég képében, akik az ominózus megnyilvánulása után nem sokkal egy olyan válogatást jelentettek meg, amelyben az Apple, az IBM és más cégek hirdetései Hitlert és a náci pártot dicsőítő bejegyzések mellett jelentek meg. "Abban a pillanatban, ahogy hétfőn kinyitnak a bíróságok, az X Corp. egy termonukleáris pert fog indítani a Media Matters ellen, és mindenki mással szemben is, aki részt vett ebben a hazug támadásban a cégünk ellen" - írta Musk egy pénteki bejegyzésében, azzal vádolva a Media Matterst, hogy szándékosan úgy manipulálták a kutatásukat, hogy úgy tűnjön, mintha a platformon ez mindennapos gyakorlatnak számítana. Az X szerint a Media Matters munkatársai célirányosan az antiszemita fiókokat követték be, majd addig frissítették az oldalt, amíg valamilyen hirdetés meg nem jelent, ez azonban "nem reprezentálja azt, ahogy az átlagos emberek a platformot használják". A Media Matters Musk vádjaira annyit reagált, hogy ha Musk valóban beperli őket, akkor meg fogják nyerni a pert.

Musk egyébként szeptemberben egy, az izraeli miniszterelnökkel folytatott beszélgetésen azt állította, hogy rendkívül fontosnak tartja a gyűlöletbeszéd visszaszorítását a X-en, amire szerinte a leghatékonyabb megoldás az lehet, ha mindenki számára fizetőssé teszik a platformot. Musk indoklása szerint a havi egydolláros díj bevezetése rendkívüli módon megdrágítaná az úgynevezett "bothadseregek" fenntartását, ráadásul mivel minden egyes álprofilhoz külön bankkártyát kéne regisztrálni, így technikailag is sokkal nehezebben lenne megoldható az akár több tízezer profilt tartalmazó, azokon keresztül pedig kirekesztő propagandát terjesztő hadseregek létrehozása.

Hogy a legnagyobb hirdetők elvesztése után Musk vajon jobban megválogatja-e a szavait a jövőben, egyelőre nem lehet tudni, az eddigi tapasztalatok alapján mindenesetre nem valószínű, hogy így lesz. A CNBC májusban készített interjút az üzletemberrel, amelyben az ellentmondásos tweetjeiről is szó esett, ő pedig határozottan állította, hogy az üzleti szempontok soha nem fognak szerepet játszani abban, hogy mit és hogyan mond. "Azt mondok, amit csak akarok, és ha ez azzal jár, hogy pénzt veszítek, hát legyen" - válaszolta a riporter kérdésére.

(Borítókép: Leon Neal/Getty Images)

Készül Elon Musk szuperalkalmazása: már telefonálni és videochatelni is lehet az X-en A korábbi Twitter egy év múlva már bankként is fog működni.


Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
A legtöbb ember valószínűleg nem is tud róla, de a sávszélességnek, amiért komoly pénzeket fizetnek az internetszolgáltatójuknak, csupán egy részét használják ki. Most mutatunk egy olyan megoldást, amivel ez a probléma egyszer s mindenkorra megoldható.
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Szülő–gyermek kapcsolatra alapuló közös programokkal – például golf- és vitorlásversenyekkel – igyekszik előmozdítani a generációváltás kérdését a Raiffeisen Bank. Az intézmény az egyre szélesebb körű banki és befektetési megoldások mellett olyan eseményeket is szervez, amelyeken a fiatalabbak és az idősebbek egyaránt jól érzik magukat, érdeklődésük összeér. A jelenünkben „turbósodó” generációváltás tematikájáról kérdeztük Bálint Attilát, a Raiffeisen Bank privátbanki üzletágának a vezetőjét.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.