Bár a Xiaomi Okosszemüveg egyelőre csak koncepcióként létezik, vagyis a közeljövőben nem fog boltokba kerülni, de több olyan funkciót is felsorakoztat, ami első hallásra egészen hasznosnak tűnik: a hívások fogadása, üzenetek olvasása és fotózás vagy kamerázás mellett a szemüveg olyan extrákra is képes, minthogy a szemünk elé vetítse ki a navigációt, vagy lefordítsa a fotókon szereplő szövegeket, sőt, a Google Hangsegéd Fordító funkciójához hasonlóan valós idejű fordításra is képes.
Bár a cég sajtóközleménye kiemeli, hogy az okosszemüveg nem egy mobilos kiegészítő, hanem egy önállóan működő eszköz, az okostelefon-gyártóknak azért még nem kell nagyon aggódniuk, hiszen a készülék a képességei alapján egyelőre nem tűnik az okostelefonok konkurenciájának, inkább egy olyan új kategória előhírnöke lehet, mint az okosórák vagy a fitneszkarkötők. Ennek az első számú oka, hogy a Xiaominak nagyon kicsi helyen kellett dolgoznia, hogy mindent belerakjanak a készülékbe, és mégis hordható maradjon: a négymagos ARM-processzor mindössze alig több, mint 2x2 milliméter méretű, a kamera 5 megapixeles, a monokróm kijelző pedig csak zöld színnel képes megjeleníteni dolgokat.
A Xiaomi okosszemüvegének egyik legérdekesebb újdonsága éppen az utóbbi, hiszen a gyártó a kijelző megalkotásához a meglehetősen új MicroLED technológiát használta, ami az AMOLED-hez hasonlóan egyesével világítja meg a pixeleket, ugyanakkor a Xiaomi szerint sokkal tartósabb és a pixelsűrűsége is nagyobb. Bár maga a kijelző mindössze 0,13 colos, de a fénytörésnek köszönhetően a szemüvegre kivetített képet sokkal nagyobbnak látjuk. "Az Optikai Hullámvezető technológia 180 fokos szögben töri meg a fénysugarakat, így a MicroLED kijelző épp elegendő fényt hagy eljutni a szemig az optikai hullámvezető lencse mikroszkopikus rácsszerkezetén keresztül. A lencse belső felületére applikált rácsszerkezet lehetővé teszi, hogy a fény sajátos módon törjön meg, és biztonságos módon érje el a szemet. A fénytörés közben a fénysugarak többszörösen visszaverődnek, a szem eközben alkotja meg a képet." - írja a Xiaomi a technológia működéséről, ami állításuk szerint akár kétmillió nites fényerőre is képes.
A Xiaominak a fenti megoldásokkal sikerült elérnie, hogy az eszköz távolról úgy nézzen ki, mint egy hagyományos szemüveg, ami emellett mindössze 51 grammot nyom. A készüléken Android fut, wifi- valamint Bluetooth-kapcsolattal is rendelkezik, irányítani pedig egy kis érintőpad segítségével lehet. A szemüveg praktikus kezeléséhez a Xiaomi egy AI Assistant rendszert is alkotott, ami intelligensen képes dönteni arról, hogy mit jelenítsen meg a kijelzőn. "Az értesítés funkción keresztül bemutatva a rendszer működését, ez azt jelenti, hogy nyilvánvalóan nem szolgálná a kényelmes használatot, ha a szemüveg az összes értesítést, ami a telefonra érkezik, azonnal a szemünk elé vetítené. Éppen ezért, a Xiaomi Okosszemüveg kiválasztja az értesítések közül a legfontosabbakat és csak azokat jeleníti meg. Ilyen például a riasztás, a munkahelyi applikációból érkező, sürgős jelzéssel ellátott üzenet, a kiemelt kontaktoktól érkező üzenetek stb. Ezzel elkerülhető, hogy a szemüveg olyankor is működésbe lépjen, amikor azzal zavarná a viselőjét" - írja erről a Xiaomi.
A Xiaomi okosszemüvege alig néhány nappal azután érkezett, hogy a Facebook is bemutatta a saját okosszemüvegét, amit a Ray-Bannel közösen alkottak meg. Bár a Ray-Ban Storiesban nem találunk kijelzőt, de a két beépített kamera segítségével fotózhatunk és videókat is készíthetünk vele, a beépített hangszórókkal pedig hívásokat fogadhatunk, vagy zenét, podcasteket hallgathatunk a szemüveggel. A Xiaomi szemüvegével ellentétben a Ray-Ban Storiest már kereskedelmi forgalomban is lehet kapni, igaz, azt Andrew Bosworth, a cég virtuális- és kiterjesztett valóságért felelős alelnöke is elismerte, hogy a készülék csak egyfajta ízelítő abból, amit a jövőben terveznek piacra dobni.
Hogy az utcán is hordható, kijelzővel ellátott, így kiterjesztettvalóság-funkciókkal is rendelkező okosszemüvegek jönnek, azt nagyjából senki sem vitatja, hiszen a Facebook és a Xiaomi mellett többek között a Samsung és az Apple is fejleszt már ilyen eszközöket, a cégek képviselői viszont az elmúlt években elég óvatosan nyilatkoztak, és rendszerint legalább három-négy évre tették azt az időpontot, amikor ezeket a készülékeket meg is vásárolhatjuk. Okosszemüvegből persze már ma is rengeteg különböző modell van a piacon, elég csak a Lenovo, az Epson, az Nreal, a Microsoft vagy éppen a Vuzix szemüvegeire gondolni, ezeket a készülékeket viszont nem arra fejlesztették ki, hogy a hétköznapokban, utcán is viseljük őket, és a képességeik szerint is inkább vállalati felhasználásra, munkára valók, semmint szórakozásra.