Az Amazon alapítója az eredeti tervekhez képest kicsit később, magyar idő szerint kedd délután 15.14-kor emelkedett magasba a Blue Origin New Shepard rakétájával, amelynek ez volt az első utasokkal végrehajtott tesztje. Bezoson kívül a kabinban még három ember tartózkodott: a fivére, Mark Bezos, valamint Wally Funk és Oliver Daemen, akik 86 és 18 éves koruknak köszönhetően a világ legidősebb valamint legfiatalabb emberévé váltak, akik valaha eljutottak az űrbe.
A rakétát a Blue Origin bázisáról, a texasi Van Hornból lőtték fel, és alig négy perc alatt érte el a 107 kilométeres, maximális magasságot. Itt a kabin levált a hordozórakétáról, ami a saját hajtóművével tért vissza a Földre, míg az utasfülke ejtőernyőkkel landolt néhány perccel később. Az egész utazás alig tíz percig tartott.
A sikeres teszt jelentős mérföldkőnek számít a Blue Origin történetében, akik kereken 15 éve kezdték el fejleszteni a szuborbitális rakétájukat. A keddi kilövés előtt a rakétával már 14 sikeres kilövést hajtottak végre, azonban ezek a tesztek mind utasok nélkül zajlottak. A Blue Origin célja - a Virgin Galactichoz hasonlóan - egy olyan kereskedelmi szolgáltatás felépítése, amelynek keretében rendszeresen tudnak űrturistákat szállítani a világűrbe, és mivel a mostani teszthez már megkapták a Szövetségi Légügyi Hatóság jóváhagyását arra, hogy civileket szállíthassanak, így elvileg ez akár már jövőre megkezdődhet. Korábbi hírek szerint a New Shepardra egy jegy 200 ezer dollárba, vagyis csaknem 61 millió forintba fog kerülni, ez nagyságrendileg ugyanannyi, mint amennyiért a konkurens Virgin Galactic szállítja az embereket az űrbe.
Ez attól függ, hogy kit kérdezünk. A Blue Origin szerint mivel a New Shepard átlépi a száz kilométeres magasságban húzódó Kármán-vonalat, az utaskabinban tartózkodók asztronautának számítanak. Ám ahogy arra a Business Insider cikke is rávilágít, a világűr határa nem igazán egzakt fogalom, hanem közmegegyezés eredménye - már amennyire egyáltalán beszélhetünk közmegegyezésről. A NASA például minden olyan amerikai űrhajósnak odaítéli az "asztronauta szárnyakat", akik egy repülés során 50 mérföldnél (azaz 80,5 kilométernél) magasabbra emelkednek, de az utóbbi időben olyan ötlet is felmerült, hogy a világűr határát inkább 150 kilométernél kéne meghúzni.
Bár asztronauta kitüntetésből több is létezik, Bezos és útitársai minden bizonnyal a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) Commercial Astronaut Wings (kereskedelmi asztronauta szárnyak) kitüntetését kaphatják meg, amit az FAA korábban már a Virgin Galactic tesztpilótáinak is odaítélt, miután sikerült átlépniük a 80 kilométeres magasságot.
FRISSÍTÉS: ahogy arra a Futurism felhívta a figyelmet, Jeff Bezos és a többi utas az FAA kritériumai alapján sem minősülnek asztronautának, a kereskedelmi asztronautáknak járó kitüntetést ugyanis csak azok kaphatják meg, akik az űreszközök személyzeteként emelkednek a magasba. Érdekes, hogy korábban Branson ennek ellenére is megkapta a kitüntetést, mivel hivatalosan volt feladata az utazás alatt, mégpedig az "ügyfélélmény értékelése".
(Borítókép: Blue Origin)