Az Amazon alapítója múlt hónapban jelentette be, hogy testvérével, Markkal együtt ott lesznek a New Shepard rakéta első utasai között, amellyel a Blue Origin célja, hogy egy üzletképes vállalkozást építsenek ki olyan (szupergazdag) emberek számára, akik szeretnék elmondani magukról, hogy jártak a világűrben. Az egy hordozórakétából valamint az erre szerelt utaskabinból álló New Shepard ennek jegyében több mint száz kilométeres magasságig emelkedik, így Bezos űrutazásával kapcsolatban még olyan viták sem merülhetnek fel, mint Richard Bransonnál, aki Bezos előtt kilenc nappal érte el a világűr peremét. A Virgin Group alapítója a VSS Unityvel jutott fel 86 kilométeres magasságba, ami ugyan a NASA szerint már a világűrnek számít, azonban a Nemzetközi Űrhajós Szövetség például magasabban, száz kilométernél húzza meg a világűr határát.
Bezos űrutazása nem csak ebben fog jelentősen különbözni Bransonétól, hiszen míg utóbbi egy olyan űrrepülőgéppel hajtotta végre az utazást, amelyet előtte már emberekkel is többször teszteltek, a New Shepardnak ez lesz az első útja, amikor a kabinban emberek is ülnek. Ahogy említettük, Bezost a fivére, Mark fogja elkísérni, rajta kívül pedig a 82 éves Wally Funk és a 18 éves Oliver Daemen fog még helyet foglalni az utasfülkében. Ha a teszt sikeres lesz, ezzel ők válnak a világ legidősebb valamint legfiatalabb emberévé, akik elérték a világűrt. Daemen amúgy elég kalandos módon nyert jogot az utazásra, hiszen a negyedik helyet a Blue Origin egy árverés során osztotta ki, azonban a nyertes, 28 millió dolláros ajánlatot tevő licitáló alig néhány nappal az indulás előtt, "halaszthatatlan teendőkre" hivatkozva lemondta az utazást. A második legmagasabb ajánlatot Daemen apja tette, aki egy holland magántőkealap vezérigazgatója, de amikor megtudta, hogy utazhat, a helyet átadta a fiának.
Az NS-16 misszió fontos mérföldkő lesz a Blue Origin történetében, akik a Virgin Galactichoz hasonlóan már szintén megkapták az engedélyt a Szövetségi Légügyi Hatóságtól, hogy civileket szállítsanak az űrbe, így hamarosan beindíthatják a saját kereskedelmi szolgáltatásukat. Ezzel kapcsolatban felmerült, hogy a cég nem járt volna-e jobban, ha egy ilyen kritikus teszten inkább olyan kiképzett tesztpilóták ülnek a kabinban, akik pontos visszajelzéseket tudnak adni a repülés aspektusairól, de Bob Smith, a vállalat vezérigazgatója ezt a témát annyival zárta le, hogy mivel a New Shepard teljesen automatikusan működik, így ebből nem származott volna előnyük.
Ez azt jelenti, hogy az utazás alatt sem az utasoknak, sem a földi irányításnak nincs beleszólása abba, hogy mi történik. Vészhelyzet esetén a kabin képes kilökődni a rakétából, és két másodperc alatt száz méterre távolodni tőle, ha azonban minden jól megy, akkor az utasfülke száz kilométeres magasságban válik le a hordozórakétáról, majd ejtőernyőkkel ereszkedik vissza. A SpaceX Falcon-9-eséhez hasonlóan a New Shepard rakétája is képes arra, hogy visszatérjen a földre, így ideális esetben az már az utasok előtt újra a Blue Origin texasi bázisán fog állni.
Bezos bejelentése után többen felvetették, vajon mennyire volt jó ötlet a világ leggazdagabb embere részéről, hogy önként vállalkozott a kísérleti nyúl szerepére, hiszen bár a New Shepard 14 sikeres teszten van túl, az eddigi teszteken nem ültek emberek a járműben. Korábban már írtunk róla, hogy Bezos számára mennyire lehet kockázatos az út, a vitát pedig végül maga a cég alapítója zárta rövidre, mondván ha a rakéta nem elég biztonságos neki, akkor nem elég biztonságos senki másnak sem.
A New Shepard a tervek szerint magyar idő szerint délután 3-kor indul el a világűr felé, a közvetítés pedig fél 2-kor kezdődik a Blue Origin weboldalán. Érdemes időben odakapcsolni, hiszen a teljes út mindössze 11 percig fog tartani.
(Wired, The Verge, Fotó: Blue Origin)