 
                                            Az OpenAI vezetése pénteken jelentette be, hogy az igazgatótanács leváltotta vezérigazgatói tisztségéből Sam Altmant, aki ezzel együtt a cégtől is elbúcsúzik - írja a Wired. Indoklásuk szerint Altman "nem volt következetesen őszinte az igazgatótanáccsal folytatott kommunikációjában, ami akadályozta az igazgatótanácsot a feladatai gyakorlásában". Altmannel együtt távozik a posztjáról a cég másik társalapítója, Greg Brockman is, aki eddig az igazgatótanács elnökeként tevékenykedett, ám a bejegyzés szerint ő más pozícióban továbbra is folytatja a munkát az OpenAI-nál.
A vállalat vezetésével az igazgatótanács ideiglenesen a cég korábbi technológiai vezetőjét, Mira Muratit bízta meg, aki az új vezérigazgató érkezéséig tölti be a tisztséget. A The Information értesülései szerint Murati azonnal összehívott egy állománygyűlést, amelynek során igyekezett lehűteni a kedélyeket. A frissen kinevezett vezető többek között azt hangsúlyozta, hogy már beszélt a Microsoft vezetőivel, Satya Nadellával és Kevin Scottal, akiknek továbbra is rendületlen a bizalmuk az OpenAI-ban. Murati ezt feltehetőleg azért tartotta fontosnak kiemelni, mert a Microsoft 2019 óta rendkívül nagy összegekkel támogatta az OpenAI fejlesztéseit, csak az idei évben tízmilliárd dollárt fektetve a cégbe.
A 38 éves Sam Altmant 2020-ban nevezték ki az OpenAI élére, amely az ő vezetésével az elmúlt három évben a technológiai szektor egyik meghatározó szereplőjévé vált. A cég előbb a DALL-E névre keresztelt, a begépelt szövegeket képpé alakító generatív mesterséges intelligenciával hívta fel magára a figyelmet, tavaly novemberben pedig bemutatták a GPT nagy nyelvi modellen alapuló ChatGPT nevű programot, ami azonnal a feje tetejére állította az egész technológiai ipart: a szinte emberi kommunikációs képességekkel rendelkező chatbot rendkívüli sebességgel tarolta le a piacot, jelenleg pedig hetente mintegy 100 millióan használják a legkülönbözőbb feladatok elvégzésére szövegek megírásától kezdve programkódok generálásán keresztül a részvénypiac analizálásáig.
A ChatGPT sikere valóságos földindulást indított el a generatív mesterséges intelligencia fejlesztésében, olyan szereplőket is komoly versenyfutásra késztetve, mint a Meta vagy a Google, akik néhány hónappal később Bard néven saját chatbottal léptek piacra. Minden bizonnyal legalább részben a ChatGPT rendkívüli népszerűségének tudható be az is, hogy az elmúlt hónapokban mind szakértői mind pedig politikai körökben minden eddiginél hevesebb diskurzus indult el a mesterséges intelligencia felhasználásáról valamint annak korlátairól: a számtalan, a témát a legkülönbözőbb szempontokból boncolgató előadás mellett a terület prominens képviselői számos nyílt levelet fogalmaztak meg az elmúlt hónapokban, az Európai Unióban és az Egyesült Államokban pedig új jogszabályok is születtek az MI-vel kapcsolatban.
Bár egyelőre nem tudhatjuk, hogy pontosan milyen események sorozata vezetett Altman eltávolításához, a reakciókból elég egyértelmű, hogy az OpenAI vezérének kirúgása a cég vezetésén kívül mindenkit meglepetésként ért. Altman alig egy hete még az OpenAI DevDay nevű fejlesztői konferenciáján lépett fel Satya Nadella oldalán, néhány napja pedig arról beszélt a Financial Times-nak, hogy hamarosan megkezdik a GPT-5 nagy nyelvi modell fejlesztését. A kirúgásának hírére nem sokkal annak nyilvánosságra kerülése után maga Altman is reagált, aki az X-en közzétett bejegyzésében búcsúzott el az általa alapított cégtől. "Szerettem az OpenAI-nál töltött időt. Engem személy szerint biztosan megváltoztatott, és remélhetőleg egy kicsit a világot is" - írta, hozzátéve, hogy a leginkább azt szerette a munkájában, hogy rendkívül tehetséges emberekkel dolgozhatott együtt. "Később többet is mondok arról, hogy mi következik ezután" - zárta sorait.
(Borítókép: Justin Sullivan/Getty Images)

 
         Elektromos Macan
                    A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Elektromos Macan
                    A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Cayenne E-Hybridek
                    A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Cayenne E-Hybridek
                    A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Panamera Sport Turismo E-Hybridek
                    Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Panamera Sport Turismo E-Hybridek
                    Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR