Nehéz dolga van egy önvezető autónak a kínai csúcsforgalomban

2021 / 08 / 29 / Bobák Zsófia
Nehéz dolga van egy önvezető autónak a kínai csúcsforgalomban
Az AutoX vezető nélküli kocsija egy zsúfolt kínai városban próbált navigálni az esti csúcsforgalom kellős közepén, robogók, kóborló gyalogosok és egy úton átszaladó kutya között, de sikerrel vette az akadályokat.

Az AutoX egyike azoknak az autonóm járművek fejlesztésére szakosodott cégeknek, amelyek elsőként kapták meg az engedélyt a hatóságoktól, hogy Kaliforniában nyilvános utakon is megkezdjék a járműveik tesztelését, méghozzá úgy, hogy vezető egyáltalán nem ül a kormány mögött. 2020 júliusában rajtuk kívül még több mint 60 másik cég tesztelte az autóit a környéken, de túlnyomó többségük biztonsági okokból a volán mögött helyet foglaló sofőrrel együtt engedhette csak ki a járműveket az utakra.

Jelenleg, a DMV (Department of Motor Vehicles) májusi adatai szerint, azoknak a cégeknek a száma, akik vezető nélkül tesztelhetnek, mindössze nyolc, bár ez már emelkedő szám a tavalyi időszakhoz képest: megtalálhatóak köztük, az AutoX mellett, olyan ismert nevek, mint a Nuro, a Zoox, a Pony.ai, a Waymo vagy a Baidu, míg a Tesla, az Apple, a Toyota vagy a Honda és még 49 másik vállalat egyelőre csak a biztonsági sofőrrel 'ellátott' járművek működtetésére van felhatalmazva.

Az AutoX 2020 augusztusában Sanghajban állította szolgálatba autonóm taxijait vezetőkkel, majd januárban elindította a sofőr és távoli irányítás nélküli RoboTaxi szolgáltatását Sencsenben, júliusban pedig bemutatta a taxikhoz készített Gen5 önvezető rendszert, amely a Nvidia Drive GPU-jával felszerelve már az igazán zsúfolt utakon is megállja a helyét: a rendszer 2200 billió számítási műveletet tud elvégezni másodpercenként, az autók 28 kamerával és 6 lidarral érzékelik a környezetet és 4D radar is tartozik a felszereléshez. A Gen5 négyes szintű autonómiára ad lehetőséget és az AutoX elmondása szerint rengeteg szenzorának köszönhetően teljes mértékben megszünteti a holttér problémáját, ezért a legnépesebb környékeken is biztonságossá teszi az önvezető járművek alkalmazását.

Ilyen környékből pedig található egypár Kína hatalmas városaiban, amelyeknek urban village (városi falu) elnevezésű régiói tömve vannak esténként hazafelé vagy a város más részeibe igyekvő lakosokkal, akik robogókon, kerékpárokon, vagy éppen gyalogosan, de sokszor az autós forgalom kellős közepén haladnak, így a köztük araszoló autonóm jármű éppen elég bonyodalommal szembesül ahhoz, hogy navigációs képességeit megfelelően fel lehessen mérni. Az AutoX néhány napja tette közzé azt a felvételt, amelyen egyik önvezető autójuk ilyen városi környék kaotikus viszonyai között halad át és, amint a videóból kiderül, sikerrel veszi az úton sétáló emberek, átszaladó kutya és más tényezők által nehezített forgalmi helyzetek akadályát.

A videó nem mutatja külön, utólag hozzáadott vizualizáción az autó agyaként szolgáló mesterséges intelligencia rendszer működését, vagyis nem kapunk olyan beható képet az algoritmusról és a beérkező adatokról, mint például a Tesla tavalyi videójában, de az így is jól látható, hogy jármű milyen döntéseket 'hoz' egy-egy nehezebb helyzetben. Ilyen például a 3:10 környéken látható rész, amelyen a viszonylagos sötétben átrohanó kutya tűnik fel hirtelen, vagy a szűk utcákban kialakuló patthelyzetek, amelyek során vagy az önvezető járműnek, vagy a szembejövő autó sofőrjének kell tolatnia.

A teljes önvezetés bevezetése a legtöbb cég számára még távoli cél és, mivel kevésbé bonyolult forgalmi szituációkban is hibázhatnak nem csak a rendszerek, hanem az emberek is, éppen ezért szükség van a szoftverek tökéletesítésére, a rengeteg drága felszerelésre és a minél több gyakorlási lehetőségre. Ahogy az AutoX alapítója, Csienhsziung Hsziao elmondta a Gen5 bemutatóján, a biztonság az elsődleges szempont, ezért lényeges a minél magasabb szintű adatfeldolgozási teljesítmény, és a kellő redundancia (a megbízható működés esélyét növelő többlet funkciók) beépítése a rendszerbe.

(Fotó: AutoX)

További cikkek a témában:

A Tesla önvezető autója megmérkőzött a világ egyik legnehezebb utcájával A jellegzetesen kacskaringós Lombard Street még a képzett sofőröket is próbára teszi, így egy youtube-ernek az az ötlete támadt, hogy kipróbálja, mit kezd az utcával a Tesla “teljes önvezetés” funkcióval ellátott autója.
Elindultak az első önvezető taxik Kínában 25 teljesen önállóan működő robotaxi állt szolgálatba Shenzen városban.
Vezető nélküli, de mégsem önvezető taxiszolgáltatás indul Las Vegasban A Halo nevű cég vezető nélküli taxijai nem mesterséges intelligenciával közlekednek, hanem távirányítással irányítják őket 5G-hálózaton keresztül.


Hello Szülő! Ha a gyereked nem tud valamit, akkor téged fog kérdezni. De ha te szülőként nem tudsz valamit, akkor kihez fordulsz?
A digitális kor szülői kihívásairól is találhattok szakértői tippeket, tanácsokat, interjúkat, podcastokat a Telekom családokat segítő platformján, a https://helloszulo.hu/ oldalon.
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.