Az AutoX egyike azoknak az autonóm járművek fejlesztésére szakosodott cégeknek, amelyek elsőként kapták meg az engedélyt a hatóságoktól, hogy Kaliforniában nyilvános utakon is megkezdjék a járműveik tesztelését, méghozzá úgy, hogy vezető egyáltalán nem ül a kormány mögött. 2020 júliusában rajtuk kívül még több mint 60 másik cég tesztelte az autóit a környéken, de túlnyomó többségük biztonsági okokból a volán mögött helyet foglaló sofőrrel együtt engedhette csak ki a járműveket az utakra.
Jelenleg, a DMV (Department of Motor Vehicles) májusi adatai szerint, azoknak a cégeknek a száma, akik vezető nélkül tesztelhetnek, mindössze nyolc, bár ez már emelkedő szám a tavalyi időszakhoz képest: megtalálhatóak köztük, az AutoX mellett, olyan ismert nevek, mint a Nuro, a Zoox, a Pony.ai, a Waymo vagy a Baidu, míg a Tesla, az Apple, a Toyota vagy a Honda és még 49 másik vállalat egyelőre csak a biztonsági sofőrrel 'ellátott' járművek működtetésére van felhatalmazva.
Az AutoX 2020 augusztusában Sanghajban állította szolgálatba autonóm taxijait vezetőkkel, majd januárban elindította a sofőr és távoli irányítás nélküli RoboTaxi szolgáltatását Sencsenben, júliusban pedig bemutatta a taxikhoz készített Gen5 önvezető rendszert, amely a Nvidia Drive GPU-jával felszerelve már az igazán zsúfolt utakon is megállja a helyét: a rendszer 2200 billió számítási műveletet tud elvégezni másodpercenként, az autók 28 kamerával és 6 lidarral érzékelik a környezetet és 4D radar is tartozik a felszereléshez. A Gen5 négyes szintű autonómiára ad lehetőséget és az AutoX elmondása szerint rengeteg szenzorának köszönhetően teljes mértékben megszünteti a holttér problémáját, ezért a legnépesebb környékeken is biztonságossá teszi az önvezető járművek alkalmazását.
Ilyen környékből pedig található egypár Kína hatalmas városaiban, amelyeknek urban village (városi falu) elnevezésű régiói tömve vannak esténként hazafelé vagy a város más részeibe igyekvő lakosokkal, akik robogókon, kerékpárokon, vagy éppen gyalogosan, de sokszor az autós forgalom kellős közepén haladnak, így a köztük araszoló autonóm jármű éppen elég bonyodalommal szembesül ahhoz, hogy navigációs képességeit megfelelően fel lehessen mérni. Az AutoX néhány napja tette közzé azt a felvételt, amelyen egyik önvezető autójuk ilyen városi környék kaotikus viszonyai között halad át és, amint a videóból kiderül, sikerrel veszi az úton sétáló emberek, átszaladó kutya és más tényezők által nehezített forgalmi helyzetek akadályát.
A videó nem mutatja külön, utólag hozzáadott vizualizáción az autó agyaként szolgáló mesterséges intelligencia rendszer működését, vagyis nem kapunk olyan beható képet az algoritmusról és a beérkező adatokról, mint például a Tesla tavalyi videójában, de az így is jól látható, hogy jármű milyen döntéseket 'hoz' egy-egy nehezebb helyzetben. Ilyen például a 3:10 környéken látható rész, amelyen a viszonylagos sötétben átrohanó kutya tűnik fel hirtelen, vagy a szűk utcákban kialakuló patthelyzetek, amelyek során vagy az önvezető járműnek, vagy a szembejövő autó sofőrjének kell tolatnia.
A teljes önvezetés bevezetése a legtöbb cég számára még távoli cél és, mivel kevésbé bonyolult forgalmi szituációkban is hibázhatnak nem csak a rendszerek, hanem az emberek is, éppen ezért szükség van a szoftverek tökéletesítésére, a rengeteg drága felszerelésre és a minél több gyakorlási lehetőségre. Ahogy az AutoX alapítója, Csienhsziung Hsziao elmondta a Gen5 bemutatóján, a biztonság az elsődleges szempont, ezért lényeges a minél magasabb szintű adatfeldolgozási teljesítmény, és a kellő redundancia (a megbízható működés esélyét növelő többlet funkciók) beépítése a rendszerbe.
(Fotó: AutoX)
További cikkek a témában:
A Tesla önvezető autója megmérkőzött a világ egyik legnehezebb utcájával
A jellegzetesen kacskaringós Lombard Street még a képzett sofőröket is próbára teszi, így egy youtube-ernek az az ötlete támadt, hogy kipróbálja, mit kezd az utcával a Tesla “teljes önvezetés” funkcióval ellátott autója.
Elindultak az első önvezető taxik Kínában
25 teljesen önállóan működő robotaxi állt szolgálatba Shenzen városban.
Vezető nélküli, de mégsem önvezető taxiszolgáltatás indul Las Vegasban
A Halo nevű cég vezető nélküli taxijai nem mesterséges intelligenciával közlekednek, hanem távirányítással irányítják őket 5G-hálózaton keresztül.