Egyre inkább úgy tűnik, hogy izgalmas évtizedeknek néz elébe a repülés: egyik oldalról gombamód szaporodnak a drónokhoz hasonló megoldásokat alkalmazó eVTOL-okat fejlesztő startupok, melyek között éppúgy megtalálható a teher- és személyszállításra tervezett, mint a versenyzésre szánt légijármű, de még abszurd módon egy otthon összeszerelhető verzió is készül. Ezzel párhuzamosan pedig teljes erőbedobással zajlik a futurisztikus – ám jelenleg még közel sem energiatakarékos – jetpackeket fejlesztő cégek háborúja is: oldalunkon bemutattunk már olyan startupot, mely a jetpackeket az építőiparban hasznosítaná biztonsági eszköz gyanánt, láthattunk hasonló jetpackekkel tengerészeket hadgyakorlaton hadihajót elfoglalni, most pedig a JetPack Aviation csapata jelentkezett az ötlettel, hogy a saját fejlesztésű repülőeszközeikkel egy ügyességi pályás légiversenyt rendeznének.
A jetpackeken kívül még egy saját repülő motort is fejlesztő startup már el is kezdte az egyeztetéseket a Red Bull Air Race utódjaként létrejött Air Race World Championships szervezőivel – szúrta ki a New Atlas. David Mayman, a JetPack Aviation vezérigazgatója szerint az első, párhuzamos légi akadálypályákon rendezett jetpack-versenyek már akár idén szeptemberben is elkezdődhetnek.
"Együtt dolgozunk egy jetpack versenysorozat létrehozásán. Eleinte a JB-10-et fogjuk versenyre küldeni, majd később a JB-14-et. Lehet, hogy akár a Speedert is bevetjük, ha készen lesz!”– újságolta a vezérigazgató David Mayman.
Ugyan a JetPack Aviation kéthajtóműves JB-10 modellje elméletileg akár 200km/óra sebességgel is haladhat, Mayham szerint azonban az akadálypályán a feladatok összetettsége miatt nemigen fognak majd túl gyakran 80km/óra fölé gyorsulni az egymással mérkőző jetpack-pilóták.
Biztonsági okokból a versenyzőket túl kockázatos lenne ugyanazon a versenypályán indítani, azonban a jetpackek kis méretéből kifolyólag könnyen lehet kettő, vagy akár három párhuzamos pályát is kijelölni és felépíteni, egy arra alkalmas víztömeg felett. Mayman beszámolója szerint változatos pályákra lehet majd számítani, mivel az akadályok között lesz több pilon, gyűrű és karika is. A pályaelemek lehetnek vízszintesek és függőlegesek is, egy 3 dimenziós versenypályát eredményezve ezzel. Az Air Race világbajnokság szervezői más motorsportok szponzorált versenyzőit szeretnék leszerződtetni jetpack-pilótának.
"Néhány ember, akinek már felmerült a neve, fiatal versenyző, motoros tapasztalattal, Dakar-tapasztalattal, ehhez hasonlókkal" – mondja Mayman. "Nagyon egyértelműen leszögeztük, hogy ettől függetlenül mi fogjuk kimondani a végső döntést, hogy ki repülhet!"
A JetPack Aviation erőforrásainak hetven százaléka jelenleg ugyan a fentebb említett Speeder névre keresztelt „légimotor” fejlesztésére szánják, ettől függetlenül a jetpackek fejlesztése is töretlenül halad, sőt a vállalat már el is adta az első darabokat: egy JB-10-est egy lelkes amerikainak, valamint két darab JB-12-est egy meg nem nevezett délkelet-ázsiai haderőnek, katonai feladatokra. A vezérigazgató elmondása szerint jelenleg nagyjából 10 másik jetpackre van komoly érdeklődő, azonban ezek megépítését kihívás lesz kiegyensúlyozni a Speeder feljesztésével.
Jelenleg már fejlesztés alatt áll a JB-14, amely a Speeder számára kifejlesztett fly-by-wire repülésvezérlő technológiát használná, lehetővé téve például az automatizált magasság- és iránytartást a fedélzeti LiDAR segítségével. A Jetpack Aviation egy képzési központot hozott létre Kaliforniában, ahol két nap felkészítést követően bárki repülhet az eszközökkel, mindeközben Mayman és a JPA többi tagja pedig rendhagyó bemutató repüléseket hajt végre a világ minden táján.
Az első verseny megkezdéséig azonban még sok a tennivaló: a vezérigazgató elmondása alapján szeptemberig még hat darab jetpacket kellene legyártaniuk, továbbá nagyjából 30 fő kiképzésével számolnak, akik közül a végén már csak tízen maradhatnak, hogy közülük kerüljenek a világon a legelső jetpack-versenyzők.
(A képen David Mayman, a Jetpack Aviation vezérigazgatója és tesztpilótája, fotó: JetPack Aviation)