Ma már nem számít túlságosan merész feltételezésnek, hogy a városi közlekedés a következő évtizedekben gyökeresen meg fog változni, amiben az önvezető autók megjelenése mellett legalább ugyanilyen komoly szerepe lesz a légitaxiknak is, amelyek fejlesztésével ma már számtalan cég foglalkozik szerte a világon. Sokáig úgy tűnt, hogy az eVTOL-ok előretörése a maradék kis levegőt is elszívja az olyan ötletektől, amelyek egy hagyományos repülő autó kifejlesztésére fókuszáltak, a kínai XPeng vasárnapi bejelentése viszont új lendületet adhat a szárnyas autók fejlesztésének.
A repülő autók alapvetően nem mennek teljesen újdonságszámba, hiszen az első ilyen járművet már csaknem ötven évvel ezelőtt fejlesztették ki, és ha elég szabadon értelmezzük a repülő autó fogalmát, akkor tulajdonképpen ma is kaphatunk ilyen járművet. a PAL-V cég Liberty nevű autója viszont legfeljebb csak nagy-nagy jóindulattal nevezhető teljes értékű autónak, és nagyjából ugyanez igaz az olyan, még fejlesztés alatt álló ötletekre is, mint az AKSA vagy a szlovák AirCar.
Az XPeng leányvállalata, a HT Aero által fejlesztett repülő autó ellenben más koncepciót követ: az egyelőre még csak látványterveken létező kocsi első ránézésre tényleg úgy néz ki, mint egy hagyományos autó, amit az oldalából kiálló, behajtható légcsavarok emelnek a levegőbe. Hogy ez a gyakorlatban mennyire lesz működőképes, azt prototpíus híján nehéz lenne megmondani; a mai légitaxikat jellemzően sokkal több légcsavar emeli a levegőbe, de az is igaz, hogy a HT Aerónak már jókora gyakorlata van hasonló járművek fejlesztésében: a Voyager X2 és elődei - amik még inkább voltak hagyományos légitaxik, mint repülő autók - a gyártó szerint több mint 15 ezer alkalommal emelkedtek magasba a teszteken.
A Tech Dayen bemutatott koncepcióról ennél többet egyelőre nem árultak el, de a gyártó igencsak optimista, hiszen a terveik szerint a kocsi már 2024-ben piacra kerülhet. Az XPeng fejlődési ütemét elnézve ez nem is tűnik teljesen hihetetlennek, hiszen a 2014-ben alapított EV-vállalat alig három éve, 2018-ban lépett piacra az első elektromos autójával, a G3 SUV-val, ehhez képest 2021 első negyedévében már 13 ezret darabot adtak el a G3-ból és a tavaly bemutatott P7 szedánból összesen.
Az utóbbi modelljükkel kapcsolatban sokan felhozták, hogy az meglehetősen emlékeztet a Tesla autóira (ami minket illet, szerintünk inkább hasonlít a Lucid Airre), de ha párhuzamokat keresünk, akkor nem kell megállnunk az autók kinézeténél. Az XPeng a bemutatón nem csak a repülő autót jelentette be, hanem az Xpilot nevű vezetéssegítő rendszerük továbbfejlesztett verzióját is, ami szintén számos olyan funkcióval fog rendelkezni, amit a Teslák is tudnak. A 2022-ben érkező Xpilot 3.5 például kiterjeszti a Navigation Guided Pilot nevű funkciót, aminek köszönhetően az autóik már nem csak autópályán, de városi környezetben is képesek lesznek arra, hogy önállóan közlekedjenek. Ehhez egy teljesen új szenzorcsomagot is bemutatnak, aminek a részét képezi egy LIDAR-érzékelő is, vagyis elképzelhető, hogy az XPeng autói valamivel jobban is fognak teljesíteni a városi forgalomban, mint a Teslák, amelyek éppen arról ismertek, hogy hiányzik belőlük a drága, ám az önvezető autózás szempontjából a legtöbb gyártó szerint elhagyhatatlan LIDAR-technológia.
Az XPeng emellett egy új szupertöltési technológiát is bejelentett, amely az X-Power gyorstöltőikben fog bemutatkozni, és az ígéretek szerint mindössze 5 perc alatt 200 kilométerre elegendő áram pumpálható velük az autóik akkumulátorába. Az XPeng a Teslához hasonlóan Kínában teljesen önálló szupertöltő-hálózatot üzemeltet, amely jelenleg 439 töltőállomásból áll, és teljesen kiépülve minden állomáson 30 autót lehet majd egyszerre tölteni.
(Forbes, CNBC, Fotó: XPeng Motors)