Kínából érkezhet az első valódi repülő autó

2021 / 10 / 25 / Bobák Áron
Kínából érkezhet az első valódi repülő autó
Az Xpeng Motors nem csak a Tesla babérjaira tör, de 2024-re már egy repülő autót is piacra dobna.

Ma már nem számít túlságosan merész feltételezésnek, hogy a városi közlekedés a következő évtizedekben gyökeresen meg fog változni, amiben az önvezető autók megjelenése mellett legalább ugyanilyen komoly szerepe lesz a légitaxiknak is, amelyek fejlesztésével ma már számtalan cég foglalkozik szerte a világon. Sokáig úgy tűnt, hogy az eVTOL-ok előretörése a maradék kis levegőt is elszívja az olyan ötletektől, amelyek egy hagyományos repülő autó kifejlesztésére fókuszáltak, a kínai XPeng vasárnapi bejelentése viszont új lendületet adhat a szárnyas autók fejlesztésének.

A repülő autók alapvetően nem mennek teljesen újdonságszámba, hiszen az első ilyen járművet már csaknem ötven évvel ezelőtt fejlesztették ki, és ha elég szabadon értelmezzük a repülő autó fogalmát, akkor tulajdonképpen ma is kaphatunk ilyen járművet. a PAL-V cég Liberty nevű autója viszont legfeljebb csak nagy-nagy jóindulattal nevezhető teljes értékű autónak, és nagyjából ugyanez igaz az olyan, még fejlesztés alatt álló ötletekre is, mint az AKSA vagy a szlovák AirCar.

Az XPeng leányvállalata, a HT Aero által fejlesztett repülő autó ellenben más koncepciót követ: az egyelőre még csak látványterveken létező kocsi első ránézésre tényleg úgy néz ki, mint egy hagyományos autó, amit az oldalából kiálló, behajtható légcsavarok emelnek a levegőbe. Hogy ez a gyakorlatban mennyire lesz működőképes, azt prototpíus híján nehéz lenne megmondani; a mai légitaxikat jellemzően sokkal több légcsavar emeli a levegőbe, de az is igaz, hogy a HT Aerónak már jókora gyakorlata van hasonló járművek fejlesztésében: a Voyager X2 és elődei - amik még inkább voltak hagyományos légitaxik, mint repülő autók - a gyártó szerint több mint 15 ezer alkalommal emelkedtek magasba a teszteken.


A HT Aero egyik korábbi modellje, az X2

A Tech Dayen bemutatott koncepcióról ennél többet egyelőre nem árultak el, de a gyártó igencsak optimista, hiszen a terveik szerint a kocsi már 2024-ben piacra kerülhet. Az XPeng fejlődési ütemét elnézve ez nem is tűnik teljesen hihetetlennek, hiszen a 2014-ben alapított EV-vállalat alig három éve, 2018-ban lépett piacra az első elektromos autójával, a G3 SUV-val, ehhez képest 2021 első negyedévében már 13 ezret darabot adtak el a G3-ból és a tavaly bemutatott P7 szedánból összesen.

A Tesla nyomában

Az utóbbi modelljükkel kapcsolatban sokan felhozták, hogy az meglehetősen emlékeztet a Tesla autóira (ami minket illet, szerintünk inkább hasonlít a Lucid Airre), de ha párhuzamokat keresünk, akkor nem kell megállnunk az autók kinézeténél. Az XPeng a bemutatón nem csak a repülő autót jelentette be, hanem az Xpilot nevű vezetéssegítő rendszerük továbbfejlesztett verzióját is, ami szintén számos olyan funkcióval fog rendelkezni, amit a Teslák is tudnak. A 2022-ben érkező Xpilot 3.5 például kiterjeszti a Navigation Guided Pilot nevű funkciót, aminek köszönhetően az autóik már nem csak autópályán, de városi környezetben is képesek lesznek arra, hogy önállóan közlekedjenek. Ehhez egy teljesen új szenzorcsomagot is bemutatnak, aminek a részét képezi egy LIDAR-érzékelő is, vagyis elképzelhető, hogy az XPeng autói valamivel jobban is fognak teljesíteni a városi forgalomban, mint a Teslák, amelyek éppen arról ismertek, hogy hiányzik belőlük a drága, ám az önvezető autózás szempontjából a legtöbb gyártó szerint elhagyhatatlan LIDAR-technológia.


A tavaly piacra került XPeng P7

Az XPeng emellett egy új szupertöltési technológiát is bejelentett, amely az X-Power gyorstöltőikben fog bemutatkozni, és az ígéretek szerint mindössze 5 perc alatt 200 kilométerre elegendő áram pumpálható velük az autóik akkumulátorába. Az XPeng a Teslához hasonlóan Kínában teljesen önálló szupertöltő-hálózatot üzemeltet, amely jelenleg 439 töltőállomásból áll, és teljesen kiépülve minden állomáson 30 autót lehet majd egyszerre tölteni.

(Forbes, CNBC, Fotó: XPeng Motors)

További cikkek a témában:

A légitaxik hamarosan beköltöznek a garázsunkba Az elmúlt napokban két olyan ígéretes koncepció is napvilágot látott, amelyek már a közeljövőben elhozhatják a nem csak bérelhető, de birtokolható légitaxik korszakát.

Közel ötven éve emelkedett magasba az első igazi repülő autó Sokszor halljuk, hogy a repülő autókból soha nem lesz semmi, holott ezek a járművek olyannyira nem a távoli jövő hírnökei, hogy az újságok már 1973-ban arról cikkeztek, hogy a repülő autók hamarosan fenekestül forgatják majd fel a közlekedést. Hogy a technológia mégsem terjedt el, abban többek között egy szörnyű tragédia is szerepet játszott.

Hogy állunk a repülő autóval? Sajnos jó esély van rá, hogy a repülő autó intézménye sosem valósul meg. A legújabb fejlesztési irányok azt mutatják, hogy az autós rész akár el is hagyható.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.