Hogy 2021 a mobilpiac szempontjából nem egy átlagos év lesz, azt már év elején is lehetett sejteni: az Apple tavaly ősszel a szokottnál jó egy hónappal később, a Samsung viszont jóval előbb mutatta be az új csúcskategóriás készülékeit, mindezt egy olyan piacon, ami a tavalyi év első felében tapasztalható visszaesés után már 2020 második felében óriási feltámadást produkált. Mindeközben a Huawei az amerikai kereskedelmi embargó miatt egyre szorultabb helyzetbe került, miközben a többi kínai gyártó évek óta rendületlenül növeli a részesedését.
A Counterpoint Research piacelemző cég első negyedéves mobilpiaci jelentéséből már tisztán látható, hogy hova vezettek ezek a trendek, aminek látszólag szinte mindenki örülhet: a Samsung annak, hogy az eladott készülékek számában sikerült visszaszerezniük az első helyüket, az Apple annak, hogy az eladásokból származó bevételek szempontjából hatalmas előnyre tettek szert, míg a Xiaomi, a Vivo és az Oppo annak, hogy 2021 elején is ők tudták felmutatni a legnagyobb növekedést. A történetnek egy nagy vesztese van, a Huawei, ami úgyszólván eltűnt a térképről.
Nézzük kicsit részletesebben a számokat. 2021 első három hónapjában folytatódott az a trend, ami már 2020 második felét is jellemezte, vagyis mind az eladott készülékek száma, mind pedig az ebből származó bevételek elkezdtek helyreállni a tavalyi mélyrepülés után, 2021 első negyedévében például már több telefon talált gazdára, mint egy évvel korábban. A Counterpoint Research becslései szerint a gyártók az év első három hónapjában 354 millió telefont értékesítettek, amivel az évnek ebben az időszakában a mobilpiacnak most először sikerült túllépnie bevételekben a százmilliárd dollárt, mégpedig nem is kevéssel. A készülékek értékesítéséből származó bevétel a piacelemző becslései szerint elérte a 113 milliárd dollárt, ami csaknem 34 ezer milliárd forintnak felel meg.
Ezeknek a számoknak az Apple örülhet a legjobban, hiszen a bevételeknek a 42%-a hozzájuk vándorolt, míg a Samsung a rekordmennyiségű eladott készülék ellenére is csak 17,5%-os részesedéssel bír. A két nagy gyártó után a fentebb már említett három kínai gyártó következik, az Oppo, a Vivo és a Xiaomi, amelyek részesedése 8% körül mozog.
Harmeet Singh Walia, a Counterpoint Research elemzője arra hívta fel a figyelmet, hogy a gyártóknak egy olyan piacon sikerült elérniük ezeket az eredményeket, amely régóta ellátási nehézségekkel küzd. Ennek a jövőben még komoly hatásai lehetnek a piacra, Tarun Pathak, a cég kutatási igazgatója szerint például egyenesen egy "technológiai hidegháború" van kibontakozóban az Egyesült Államok, Dél-Korea, Tajvan és Kína között, amelyben minden ország arra fog törekedni, hogy erősítsék a belföldi gyártást. Példaként az Egyesült Államokat említette, amelynek elnöke, Joe Biden nemrég bejelentette, hogy a következő években tízmilliárdokkal fogják támogatni a hazai félvezetőgyártást, hogy kevésbé legyenek kiszolgáltatva az ázsiai piacnak.
A telefonokhoz visszatérve, a Counterpoint Research elemzői szerint az Apple tekintélyt parancsoló eredményében komoly szerepet játszott, hogy a cég tavaly a szokásos, szeptember eleji időpontról október közepére halasztotta az új készülékei bemutatását, emellett a statisztikákból az is látható, hogy az Apple legdrágább modellje, az iPhone 12 Max Pro igencsak jó fogadtatásra talált az USA-ban és Európában is. Hasonlóan sikeres volt a nyugati országokban a Samsung legújabb készüléke, a Galaxy S21 is, amiből a hírek szerint jóval több fogyott, mint az egy évvel korábbi modellből. Hogy a Samsung a bevételi oldalon mégsem tud olyan számokat felmutatni, mint az Apple, annak a legnyilvánvalóbb oka, hogy bár az S21 a Samsung korábbi csúcsmodelljeihez képest ugyan sikeres, a dél-koreai gyártó már tavaly is a középkategóriás (ezzel együtt pedig jóval olcsóbb) A-szériából adta el a legtöbb készüléket, ez a trend pedig idén is folytatódhat az A72 és A52 telefonokkal.
Aki ezeknek a híreknek egyáltalán nem örülhet, az a Huawei, aminek az amerikai embargó miatti chiphiány mellett azzal is szembe kellett néznie, hogy a nyugati piacon kevésbé népszerűek azok a telefonok, amelyeken nem elérhetők a Google szolgáltatásai. Míg utóbbi probléma leginkább csak a Huawei európai eladásait érintette érzékenyen, a processzorgyártásban tapasztalható fennakadás már a kínai piacon is érezteti hatását: szintén a Counterpoint Researchtől származó adatok szerint a Huawei már a hazai piacán is visszaszorult a harmadik helyre, ha pedig ez a trend folytatódik, akkor a Vivo és az Oppo mellett hamarosan a Xiaomi (és akár az Apple) is megelőzheti a gyártót.
(Borítókép: Simon Shin/SOPA Images/LightRocket/Getty Images)