A Samsung a legnagyobb, az Apple a leggazdagabb, a Huawei meg sehol

2021 / 05 / 01 / Bobák Áron
A Samsung a legnagyobb, az Apple a leggazdagabb, a Huawei meg sehol
2021 első három hónapjában a mobilpiac megdöntötte az első negyedéves bevételi rekordot. Ennek mindenki örülhet, kivéve egyvalakit.

Hogy 2021 a mobilpiac szempontjából nem egy átlagos év lesz, azt már év elején is lehetett sejteni: az Apple tavaly ősszel a szokottnál jó egy hónappal később, a Samsung viszont jóval előbb mutatta be az új csúcskategóriás készülékeit, mindezt egy olyan piacon, ami a tavalyi év első felében tapasztalható visszaesés után már 2020 második felében óriási feltámadást produkált. Mindeközben a Huawei az amerikai kereskedelmi embargó miatt egyre szorultabb helyzetbe került, miközben a többi kínai gyártó évek óta rendületlenül növeli a részesedését.

A Counterpoint Research piacelemző cég első negyedéves mobilpiaci jelentéséből már tisztán látható, hogy hova vezettek ezek a trendek, aminek látszólag szinte mindenki örülhet: a Samsung annak, hogy az eladott készülékek számában sikerült visszaszerezniük az első helyüket, az Apple annak, hogy az eladásokból származó bevételek szempontjából hatalmas előnyre tettek szert, míg a Xiaomi, a Vivo és az Oppo annak, hogy 2021 elején is ők tudták felmutatni a legnagyobb növekedést. A történetnek egy nagy vesztese van, a Huawei, ami úgyszólván eltűnt a térképről.

Átveheti a Xiaomi a Huawei helyét a mobilpiacon? A kiváló ár-érték arányú készülékeiről ismert Xiaomi a tavalyi évhez hasonlóan idén is egy olyan telefont mutatott be az év elején, aminek az ára alig marad el a nagy gyártók csúcskészülékeitől, azonban az Mi 11 esetében ennek már sokkal több értelme van.

Nézzük kicsit részletesebben a számokat. 2021 első három hónapjában folytatódott az a trend, ami már 2020 második felét is jellemezte, vagyis mind az eladott készülékek száma, mind pedig az ebből származó bevételek elkezdtek helyreállni a tavalyi mélyrepülés után, 2021 első negyedévében például már több telefon talált gazdára, mint egy évvel korábban. A Counterpoint Research becslései szerint a gyártók az év első három hónapjában 354 millió telefont értékesítettek, amivel az évnek ebben az időszakában a mobilpiacnak most először sikerült túllépnie bevételekben a százmilliárd dollárt, mégpedig nem is kevéssel. A készülékek értékesítéséből származó bevétel a piacelemző becslései szerint elérte a 113 milliárd dollárt, ami csaknem 34 ezer milliárd forintnak felel meg.


A telefongyártók piaci részesedése az eladott készülékekből származó bevételek alapján 2020 valamint 2021 első negyedévében (Forrás: Counterpoint Research)

Ezeknek a számoknak az Apple örülhet a legjobban, hiszen a bevételeknek a 42%-a hozzájuk vándorolt, míg a Samsung a rekordmennyiségű eladott készülék ellenére is csak 17,5%-os részesedéssel bír. A két nagy gyártó után a fentebb már említett három kínai gyártó következik, az Oppo, a Vivo és a Xiaomi, amelyek részesedése 8% körül mozog.


A telefongyártók piaci részesedése az értékesített készülékek száma alapján (Forrás: Counterpoint Research)

Harmeet Singh Walia, a Counterpoint Research elemzője arra hívta fel a figyelmet, hogy a gyártóknak egy olyan piacon sikerült elérniük ezeket az eredményeket, amely régóta ellátási nehézségekkel küzd. Ennek a jövőben még komoly hatásai lehetnek a piacra, Tarun Pathak, a cég kutatási igazgatója szerint például egyenesen egy "technológiai hidegháború" van kibontakozóban az Egyesült Államok, Dél-Korea, Tajvan és Kína között, amelyben minden ország arra fog törekedni, hogy erősítsék a belföldi gyártást. Példaként az Egyesült Államokat említette, amelynek elnöke, Joe Biden nemrég bejelentette, hogy a következő években tízmilliárdokkal fogják támogatni a hazai félvezetőgyártást, hogy kevésbé legyenek kiszolgáltatva az ázsiai piacnak.

A telefonokhoz visszatérve, a Counterpoint Research elemzői szerint az Apple tekintélyt parancsoló eredményében komoly szerepet játszott, hogy a cég tavaly a szokásos, szeptember eleji időpontról október közepére halasztotta az új készülékei bemutatását, emellett a statisztikákból az is látható, hogy az Apple legdrágább modellje, az iPhone 12 Max Pro igencsak jó fogadtatásra talált az USA-ban és Európában is. Hasonlóan sikeres volt a nyugati országokban a Samsung legújabb készüléke, a Galaxy S21 is, amiből a hírek szerint jóval több fogyott, mint az egy évvel korábbi modellből. Hogy a Samsung a bevételi oldalon mégsem tud olyan számokat felmutatni, mint az Apple, annak a legnyilvánvalóbb oka, hogy bár az S21 a Samsung korábbi csúcsmodelljeihez képest ugyan sikeres, a dél-koreai gyártó már tavaly is a középkategóriás (ezzel együtt pedig jóval olcsóbb) A-szériából adta el a legtöbb készüléket, ez a trend pedig idén is folytatódhat az A72 és A52 telefonokkal.


A telefongyártók piaci részesedése a kínai piacon az értékesített készülékek száma alapján (Forrás: Counterpoint Research)

Aki ezeknek a híreknek egyáltalán nem örülhet, az a Huawei, aminek az amerikai embargó miatti chiphiány mellett azzal is szembe kellett néznie, hogy a nyugati piacon kevésbé népszerűek azok a telefonok, amelyeken nem elérhetők a Google szolgáltatásai. Míg utóbbi probléma leginkább csak a Huawei európai eladásait érintette érzékenyen, a processzorgyártásban tapasztalható fennakadás már a kínai piacon is érezteti hatását: szintén a Counterpoint Researchtől származó adatok szerint a Huawei már a hazai piacán is visszaszorult a harmadik helyre, ha pedig ez a trend folytatódik, akkor a Vivo és az Oppo mellett hamarosan a Xiaomi (és akár az Apple) is megelőzheti a gyártót.

(Borítókép: Simon Shin/SOPA Images/LightRocket/Getty Images)

További cikkek a témában:

A Reuters szerint a Huawei teljesen kivonulhat a prémium telefonok piacáról A Huawei szóvivője ugyanakkor határozottan cáfolta, hogy tárgyalásokat folytatnának a P és a Mate széria eladásáról.

Letámadja a mobilpiacot 2021-ben a Samsung A Samsung a szokottnál jó másfél hónappal korábban, január közepén bemutatta az új S-szériás telefonjait, amik a Note halálhíréről szóló pletykákat is megerősíteni látszanak.

A kínai gyártók teljesen leuralták az afrikai okostelefon-piacot A kontinensen az Apple labdába sem rúg, a Samsung pedig éppen tavaly veszítette el az első helyét egy kifejezetten az afrikai piacra szakosodott gyártóval szemben.


Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
A legtöbb ember valószínűleg nem is tud róla, de a sávszélességnek, amiért komoly pénzeket fizetnek az internetszolgáltatójuknak, csupán egy részét használják ki. Most mutatunk egy olyan megoldást, amivel ez a probléma egyszer s mindenkorra megoldható.
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Szülő–gyermek kapcsolatra alapuló közös programokkal – például golf- és vitorlásversenyekkel – igyekszik előmozdítani a generációváltás kérdését a Raiffeisen Bank. Az intézmény az egyre szélesebb körű banki és befektetési megoldások mellett olyan eseményeket is szervez, amelyeken a fiatalabbak és az idősebbek egyaránt jól érzik magukat, érdeklődésük összeér. A jelenünkben „turbósodó” generációváltás tematikájáról kérdeztük Bálint Attilát, a Raiffeisen Bank privátbanki üzletágának a vezetőjét.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.