Bár az elektromos autók töltése az emberek részéről manapság inkább igényel türelmet, mint ügyességet, a gépek esetében a helyzet éppen fordított. Ahogy Stefan Perras, a Siemens Technology egyik kutatója rámutat, az autó típusától függően a töltőnyílás egészen eltérő helyeken helyezkedhet el, nem ritka, hogy a port kicsit felfelé vagy lefelé dől, és persze a járművek sem hajszálpontosan állnak oda a töltőállomáshoz. Egy ember számára ez nyilvánvalóan nem jelent nagy kihívást, egy robotnak viszont annál inkább.
A Siemesnél a problémát optikai érzékelőkkel és a mesterséges intelligencia segítségével oldották meg. "Az algoritmus felismeri a különböző portokat, meghatározza azok pontos helyét és tájolását, majd az adatok alapján a robot kiszámítja, hogy milyen mozgást kell végeznie" - írja a cég múlt héten kiadott sajtóközleménye a technológiáról, amelynek prototípusát a szeptember elején megrendezett Müncheni Autószalonon jelentették be. Erről a prototípusról annyit lehet tudni, hogy 300 kW-tal tudja tölteni az autókat, és a Siemens a kifejezetten önvezető járművekre szakosodott, svéd Einride nevű vállalattal közösen fejleszti.
A Siemens mérnökeinek egyik távlati célja, hogy a robot képes legyen akár 1 megawattos teljesítménnyel is tölteni a kocsikat, amivel azonnal sikerülne megoldaniuk egy problémát, ugyanis az elektromos tehergépjárművek jellemzően 1-3 megawattos töltőkábelt igényelnek, ami olyan nehéz, hogy egy ember már nehezen tud megbirkózni vele. A vállalat szerint az autonóm töltő emellett a mozgáskorlátozottaknak is nagy segítséget nyújthat, valamint - ahogy arra Perras felhívta a figyelmet - az önvezető autók számára is elengedhetetlen lesz.
A siemens nem az első, amely önállóan működő robotokkal képzeli el az autóink töltését, korábban már a Volkswagen, a TU Graz és az Aiways is bemutatott olyan megoldást, amelyek az elképzelések szerint teljesen önállóan lennének képesek tölteni az elektromos autókat. Más gyártók, például a Hyundai (vagy az ezen a területen is érdekelt Siemens), inkább az indukciós töltésben látják a megoldást, vezeték nélküli töltéssel téve fölöslegessé a töltőkábelt. Ez a technológia akkor működhetne a leghatékonyabban, ha az autók akkumulátorát menet közben töltő utak is elterjednének, de persze az is lehetséges, hogy a jövőben ezek közül egyikre sem lesz szükség, hiszen néhány gyártó már kísérletezik olyan napelemes autókkal is, amelyek rövidebb távokon akár a teljes energiaszükségletüket képesek maguknak megtermelni.
(Fotó: Siemens)