Bár a SpaceX a Starship űrhajó prototípusával az elmúlt években már számtalan tesztet elvégzett, ám ezek alkalmával a mostaninál jóval egyszerűbb konstrukció még a Super Heavy gyorsítórakéta nélkül szállt fel, ennek megfelelően pedig csak mintegy 10 kilométeres magasságig emelkedett. A hétfői teszten ezzel szemben már a végleges Starship-rendszert láthatjuk élesben, amely nem csak a legnagyobb, de egyben a legerősebb rakéta is, ami valaha a levegőbe emelkedett.
A Starship a ma használt űrkapszulákkal ellentétben szintén igen komoly hajtóműrendszerrel van felszerelve, a három Raptor-hajtómű mellett további három úgynevezett Raptor Vacuum hajtóművet is kapott, amit kifejezetten arra fejlesztettek ki, hogy légüres térben (azaz a világűrben) is hatékonyan működjön. A SpaceX állítása szerint az üzemanyagként folyékony oxigént és folyékony metánt használó Raptor kétszer erősebb, mint a Falcon-9-nél használt Merlin-hajtómű, vagyis papíron önmagában az űrhajó is erősebb, mint a Falcon-9. Ahogy azt a rakétát, úgy a SpaceX a Starshipet is teljesen újrafelhasználhatónak tervezete, így technikailag mind a Starship, mind pedig a Super Heavy képes arra, hogy a küldetés végeztével visszatérjen a földre.
Erre az első teszten nem fog sor kerülni, hiszen ahogy azt a SpaceX már korábban közölte, a hordozórakéta a Mexikói-öbölben fog kontrollált leszállást végrehajtani a vízen, míg a Starship az alacsony Föld körüli pálya elérése után a Csendes-óceánba fog zuhanni. Emiatt az első teszt során biztosan nem fogjuk látni a Starship egyik leglátványosabb "trükkjét" sem, ami a hordozórakéta visszatérése lesz: a SpaceX texasi bázisán egy 146 méter magas indítóállványt építettek fel kifejezetten a Starshipnek, aminek másodlagos funkciója, hogy képes elkapni a visszatérő Super Heavyt, a mai teszt során viszont ezzel a manőverrel még nem fognak megpróbálkozni.
Az biztos, hogy a Starship a jövőben rendkívül fontos szerepet fog betölteni az űrutazásban, hiszen a NASA az első Artemis-missziók során a SpaceX rakétáját fogja holdkompként használni, és azt is pontosan lehet tudni, hogy Elon Musk végső célja, hogy a Marsra is embereket küldjön a Starshippel, ahol egy komplett kolóniát szeretne létrehozni. A SpaceX elképzelései szerint az űrhajó emellett akár a földi közlekedést is gyökeresen átalakíthatja, hiszen az alacsony Föld körüli pályára felszálló, majd onnan visszaereszkedő Starshippel a számításaik szerint fél óra alatt lehetne eljutni nagyjából bárhova a bolygón.
A Starship tesztjére 150 perces indítási ablak áll rendelkezésre hétfőn, vagyis arra magyar idő szerint délután 2 és fél 5 között kerülhet sor. Az élő közvetítés már nagyjából 45 perccel az indítás előtt kezdetét veszi, tehát negyed 2 körül már érdemes lesz nézegetni a SpaceX Youtube-csatornáját.
Frissítés: a legfrisebb hírek szerint a SpaceX magyar idő szerint 15.20-kor tervezi elindítani a Starshipet.
Frissítés 2: Néhány perccel az indítás előtt SpaceX elhalasztotta a Starship tesztjét, az okokról annyit közöltek, hogy a gyorsítórakéta nyomásával volt valamilyen probléma.
Javítás: A cikk korábbi verziójában helytelenül írtuk, hogy a Starship a felszállás során nem használja egyszerre mind a hat Raptor-hajtóművét.
(Fotó: Spacex/Flickr)