Meglepő változásokat hozhat egy, a napokban hozott új törvénymódosítás az Egyesült Államokban. Az USA közlekedésbiztonságért felelős hatósága, az NHTSA már nem követeli meg az önvezető járművek esetében az emberi beavatkozást lehetővé tevő kezelőszervek meglétét. Azaz nem lesz kötelező a kormány és a gázpedál az önvezető autókban – szúrta ki az Electrek. Azzal, hogy az ütközésbiztonsági szabályok által előírt alapvető követelmények közül kikerült ezeknek a kezelőfelületeknek a megléte, az önvezető járműveket gyártók szabadabb kezet kaphatnak a tervezéskor. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy teljesen új utazási kultúra jöhet létre az által, hogy az utasok közül senkinek sem kell figyelnie a vezetésre, így az autó is inkább egyfajta mozgó társas térré alakulhat.
Kormánykerék nélküli autókkal több gyártó is kísérletezett már, többek között a GM és a Tesla is, annak ellenére, hogy az önvezető rendszerek jelenlegi működése még sok esetben igényel emberi felügyeletet, nem beszélve a kiforratlan működés következtében bekövetkezett különböző balesetekről, melyek közül többről már a rakétán is írtunk.
A Tesla félig önvezető rendszere például gyanúsan sokszor ütközött az út szélén parkoló rendőr- és tűzoltóautókkal, egy esetben halálos áldozatot követelve. Az egyik esetben érintett texasi rendőrök pert is indítottak a Tesla ellen. Az önvezető rendszerek piacán a Teslával konkurens Waymo szerint Elon Musk vállalata teljesen tévúton jár a fejlesztéseket illetően, és az autóik soha nem lesznek képesek valóban autonóm módon közlekedni, de a gyártónál dolgozó egyes szakemberek is megfogalmaztak már kritikát a Tesla Autopilot funkciójával kapcsolatban, ráadásul egyesek egyenesen Elon Musk egy-egy döntésére vezetik vissza a rendszer hibáit.
Az Uber robottaxija 2018-ban gázolt el egy idős hölgyet, feltehetően azért, mert a rendszer hibásan – többször járműként – sorolta be, és részben emiatt nem tudta időben kiszámolni, hogy a jármű és a hölgy útja keresztezni fogja egymást. Az ügy nagy port kavart, ugyanis az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági hatóság arra a megállapításra jutott, hogy az emberi beavatkozás megmenthette volna a 49 éves nő életét, így vádat emeltek az önvezető autót felügyelő sofőr ellen. Az Uber önvezető autóinak nem ez volt az egyetlen esete, 2016 szeptembere és 2018 márciusa között 37 esetben volt részese kisebb-nagyobb baleseteknek.
A Googlehoz köthető Waymo úttörőként, az elsők között indította el robottaxi-szolgáltatását, a Waymo One-t, mely 2018 vége óta üzemel, 2019 óta már biztonsági sofőrök nélkül. Az összesen 20 hónapos időintervallumot átölelő statisztikák alapján 2019 januárjától 2020 szeptemberéig a Waymo autói 18 balesetben voltak érintettek, és további 29 olyan eset volt, amikor a sofőrnek be kellett avatkoznia az önvezető rendszer működésébe.
A fentebb – a teljesség igénye nélkül – kiemelt eseteket figyelembe véve könnyen lehet, hogy az amerikai hatóságok szabálymódosítása egy kicsit elhamarkodott lépés, és azért egy darabig még nem ártana megtartani a lehetőséget az automatika munkájába való emberi beavatkozásra – azaz talán még korai elengedni a kormányt.
(Borítókép: Tesla, fotó: General Motors)