Korábban már írtunk róla, hogy az Apple továbbra is hatalmas előnnyel rendelkezik a prémium okostelefonok piacán, és noha az ebbe a kategóriába tartozó, 400 dollár feletti készülékek csak a teljes okostelefon-piac nagyjából negyedét teszik ki, a lenti grafikonból jól látható, hogy az ebből származó bevételek döntő hatással vannak az egyes gyártók teljes bevételére és nyereségére is.
A Counterpoint Research szerint míg az Apple az eladott telefonok darabszámát tekintve 2021 második negyedévében csupán a harmadik volt a Samsung és a Xiaomi mögött a maga 13 százalékos részesedésével, a bevételek 40 százalékát így is ők tették zsebre, a nyereséget illetően pedig az előnyük egészen letaglózó: 75 százalék, ami pontosan 62 százalékkal több, mint a második helyezett Samsungé.
Az amerikai gyártó előnye annak tükrében különösen tekintélyt parancsoló, hogy az április elejétől június végéig tartó második negyedév rendszerint “uborkaszezon” az Apple-nél, akik általában a harmadik negyedévben, szeptember elején mutatják be az új csúcskategóriás telefonjaikat - ahogy történt az idén is. A grafikonokon látható, hogy az Apple bevételei mentrendszerűen megugranak az év utolsó negyedévében, vagyis elképzelhető, hogy idén még a tavalyi eredményeiket is felül tudják múlni. Akkor az okostelefonok eladásából származó bevételek fele, a profitnak pedig a 86 százaléka vándorolt az Apple-höz.
Ebben feltehetőleg az sem fogja megakadályozni őket, hogy az iPhone 13 az eddigi értékelések alapján nem lett a legizgalmasabb telefon, és inkább egy tisztességes ráncfelvarrásnak tűnik az előző évben bemutatott készülékhez képest. A Counterpoint Research szerint az Apple kiemelkedő eredményeiben főként két dolog játszott szerepet: az 5G-s adatkapcsolattal ellátott készülékek bevezetése, valamint az egységes ökoszisztéma, ami garantálja az Apple termékei közötti egyszerű átjárhatóságot. Bár a gyártó esetében ez mindig is így volt, azonban a picaelemző szerint a különböző eszközök közötti átjárhatóság fontossága az elmúlt időszakban felértékelődött.
A Samsunggal kapcsolatban a legnagyobb kérdés, hogy milyen hatással lesz a bevételeikre, hogy idén nem mutattak be új Galaxy Note-telefont. A koreai gyártó a hagyományosan augusztus végén boltokba kerülő zászlóshajó helyett idén a hajlítható kijelzős készülékeinek portfolióját bővítette a Z Fold 3-mal és a Z Flip 3-mal, amelyek közül az előbbi még a Note-oknál is jóval magasabb áron került boltokba. Bár pontos eladási adatokat egyelőre nem közöltek, a hírek szerint a Fold 3 fogadtatása kifejezetten jó volt, így elképzelhető, hogy a Samsungnak ezzel sikerül növelnie a bevételeit, ugyanakkor az is könnyen lehet, hogy mindeközben az eladott készülékek darabszámát tekintve a Xiaomi átveszi tőlük az első helyet.
A Huawei gyengüléséből legtöbbet profitáló kínai gyártó Európában már átvette a vezetést a Samsungtól, és a nemrég bemutatott Xiaomi 11T-sorozattal jó esélyük nyílik rá, hogy globálisan is az élre ugorjanak. A Xiaomi sikerében komoly szerepet játszhat, hogy a nyugati piacokon ők reagáltak a leggyorsabban a Huawei kiesésére, és idén már a korábban megszokottnál drágább, ugyanakkor jobban felszerelt csúcskategóriás telefont dobtak piacra az Mi 11-sorozattal. A gyártó emellett a Samsunghoz és a Huaweihez hasonlóan hajlítható kijelzős készülékkel is rendelkezik, vagyis miután a Redmi-telefonokkal sikerült jelentősen feltornázniuk a népszerűségüket és az eladásaikat, minden adott ahhoz, hogy az eddiginél nagyobb nyereséget tudjanak elkönyvelni.
A Xiaominak ugyanakkor fél szemmel hátrafelé is kell nézelődnie, hiszen a BBK Electronics két zászlóshajója, a Vivo és az Oppo egyaránt ott liheg a sarkukban. Az okostelefon-piac egyik legnagyobb szereplőjének számító kínai konglomerátum szintén elég dinamikusan reagált a Huawei eladásainak csökkenésére: Magyarországon és a környező országokban idén például két márkájuk, az Oppo és a Realme is megjelent az eddig is jelenlévő Oneplus mellett, ami tisztán jelzi, hogy a BBK Electonics már nem elégszik meg a kínai piaccal, és minél nagyobb részesedésre szeretnének szert tenni Európában is.
(Counterpoint Research, Borítókép: James D. Morgan/Getty Images)