A Twitter a múlt héten egy befektetők számára tartott virtuális konferencián jelentette be, hogy változtatásokra készül a platform működésével kapcsolatban: az eddigi teljesen nyílt struktúra helyett elmozdulnak a specifikusabb, zártabb közösségek létrehozásának irányába. A Twitter alapítója és jelenlegi vezérigazgatója, Jack Dorsey elmondta: három olyan területe van a cég alapvető imidzsének, amin változtatni kell:
Az elmúlt időszak egyesült államokbeli eseményei, a Capitolium ostroma körüli felfordulás csak tovább mélyítette az egyébként is egyre inkább elharapódzó tendenciát, miszerint az emberek sokszor radikális véleményeket és az ezeknek alátámasztására szolgáló álhíreket osztanak meg posztjaikban, és egyre nehezebb lesz eldönteni egy-egy bejegyzésről, hogy lehet e hinni a benne foglalt állításoknak.
Donald Trump kitiltása nagy lépés volt a cég részéről, bár ebben az esetben a közösségi média oldalak kollektíven léptek fel a további problémák megelőzése érdekében. Nemrégiben bevezették a Birdwatch funkciót is, ami lényegében kiszervezi a tartalommoderálás feladatát az egyszerű felhasználók számára, fizetett munkaerő helyett így mindenki kipróbálhatja magát az álhírek szűrésében.
Az utolsó problémás pont a listán így lassan kipipálásra kerülhet, de ott van még a két másik gond: a lassúság és az innováció hiánya.
Dorsey szerint a vállalat arra készül, hogy igencsak felpörgesse a dolgokat, míg eddig egy évbe is beletelt, mire kijött egy új feature, mostantól ez hetek alatt megtörténhet. A felhasználók számát a jelenlegi napi 200 millióról 315 millióra tervezik feltornázni, a bevételeket pedig megkétszereznék 2023-ra.
Nemsokára pedig maguk a twitterezők is részesülhetnek a profitból, vagyis pénzt is kereshetnek a posztjaikkal.
Ez is az irányváltás profiljába illeszkedő lépés, amely szerint a platform az exkluzivitás felé orientálódna, az eddigi teljesen nyílt forma helyett. A Super Followers-re (Szuper Követők) keresztelt szolgáltatás keretében egy Twitter fiók tulajdonosa eldönthetné, hogy gondolatait az egész világgal akarja megosztani vagy csak a leghűségesebb követőinek kis (vagy nagy) csoportjával. Leghűségesebb követők alatt azokat kell érteni, akik hajlandóak fizetni is az ilyen, csak nekik szóló tartalmakért. A Verge értesülései szerint a konferencián bemutattak egy "ál screenshotot" a Super Followers-ről, amin az látható, hogy havi öt dollárért (1500 forint) mihez juthat hozzá a vásárló: extra tweetekhez, speciális hírlevélhez, vagy akár egy kitűzőhöz, amellyel a tagságát, vagyis támogatását fejezheti ki.
Ezzel a módszerrel a lojális olvasók megvennék az általuk értékesnek tartott információkat és tulajdonképpen eltartanák a támogatott felhasználót. A probléma csak az, hogy ezzel még nehezebbé válna a moderátorok munkája, és ez némileg szembemegy azzal a célkitűzéssel, hogy a platform hitelességét növeljék. Arról nem is beszélve, hogy vajon hajlandó lesz-e bárki is fizetni egy-egy mondatért, bár, amennyiben az egy kellően híres embertől jön, akkor lehet, hogy lesz rá kereslet.
A másik új feature, amit még idén terveznek bevezetni, az a Twitter Communities, amely szintén a zártabb közösségek létrehozását segíti elő, így könnyebben rá lehet majd találni az érdeklődési körünkbe tartozó témákban posztoló személyekre. Ha ez emlékeztet minket a Facebook csoportok működésére, akkor nem tévedünk nagyot, a Twitter ugyanis sok mindenben kezdi követni a többi közösségi oldal sikeres szolgáltatásait, a nemrég útjára indított Spaces például a Clubhouse hangalapú chatroomjainak modelljét követi. A Spaces december óta érhető el béta verzióban iOS-ről, bár egyes twitterezők a napokban már arról számoltak be, hogy Androidról is tudták használni a programot.
Az ilyen beszélgetőszobák érdekes újításai lehetnek az eddig leginkább írott szövegre és emojikra alapozott közösségi média felületeknek, főleg, hogy a járvány miatt lezárt világban esetleg megnőhet az igény a kapcsolattartás eggyel közvetlenebb formája iránt. Azonban, mint ahogy a Clubhouse-on is előfordult már, a beszélgetések akár negatív irányt is vehetnek, megintcsak új kihívások elé állítva a moderátorokat. A Spaces-en egyelőre egy host ellenőrzi a beszélgetéseket és ő adja meg a szót a résztvevőknek, ezzel próbálják meg elejét venni a kontroll alól kicsúszni készülő megjegyzéseknek. A Super Followers-t és a Communities-t is valamikor az év második felében tervezik megjelentetni.
(Fotó:Getty Images)
Végre kiderül, hogy Goebbelsnek és a mellbimbóknak van-e helye a Facebookon
Nobel-békedíjas és volt miniszterelnök is részt vesz a döntések meghozatalában.
A YouTube egyre inkább a TikTokra és a Twitchre fog hasonlítani
Nem bírunk ki tizenöt percet anélkül, hogy ne készítenénk nyúlfarknyi videókat a közösségi oldalunkra? Akkor pont nekünk találták ki a rövid videó formátumot, a YouTube pedig egyre inkább ezek irányába mozdul el. Nézzük, hogy kell készíteni a Klipeket a videómegosztón.
Magyarország külön is szabályozná a nagy technológiai cégek működését
Az erről szóló törvényjavaslatot tavasszal nyújtják be az Országgyűlésnek.