Tudás

Európában a víz alatt kutatnak egy ősi civilizáció után

A „vízalatti Stonehenge” 10 kilométeren át húzódik a Boden-tó alatt. 5500 éve építették.
Techno

Egy kutatónak állítólag van egy biztos módszere, amivel eldönthető, hogy szimulációban élünk-e

Arra kérdésre, hogy a minket körülvevő valóság csak egy gigászi videojáték-e, az információs fizika valószínűleg képes lesz válaszolni. Egy kísérlet épp előkészületi fázisban van.
Techno

Ha valóban szimulációban élünk, így menekülhetünk belőle

Tegyük fel, hogy tényleg szimulált valóságban élünk! Miként menekülhetünk belőle? Az első, a témának szentelt tanulmány összegyűjti az eddig módszereket, és ajánl egyet, ami tényleg működhet.
Űr

Látványos animációval magyarázza el a NASA, miként kerülnek vissza a Földre a minták a Marsról

Az rendben, hogy a Perseverance mintákat vesz a marsi kőzetből, de hogy kerülnek ezek vissza a Földre? A NASA most ezt magyarázza el érhetően egy animáció segítségével.

Gombából készítenek mikrochipeket

Bizonyos gombák héja működhet olyan lapkaként, amelyre az áramköröket nyomtatják – sőt a gombának ez az összetevője akár akkumulátor alkatrészként is beválhat.
Tudás

Az orosz „kísértet” rádióállomás, amely a háború előtt furcsa jeleket kezdett sugározni

Az orosz MDZhB rádióadó csak különös zajt sugároz, és hivatalosan nem tartozik senkihez – többek szerint azonban aggasztó jelentősége van, és idén nagyon különös üzeneteket kezdett el adni.
Tudás

Több száz múmiát és egy eddig ismeretlen piramist is találtak Egyiptomban

Ebben a hónapban volt száz éve, hogy felfedezték Tutanhamon fáraó sírját, most ennek közelében találtak értékes leleteket: rengeteg sírt, titkos folyosórendszert, valamint egy eddig ismeretlen királynőnek emelt piramist is.
Űr

Hibásak Newton törvényei? – A fura eloszlású csillaghalmazok erre engednek következtetni

A megfigyelések viszont magyarázhatóak egy újabb, de erősen vitatott gravitációs teóriával – a MOND pedig nem csak a csillagászatot, de a fizikát úgy általában megváltoztathatja.
Űr

Laborban hoztak létre fekete lyukat, ami aztán sugározni kezdett

A fekete lyuk-analóggal azt a nehezen érzékelhető sugárzást keresték, amely a valódi fekete lyukaknál is jelen lehet, és amely segíthet egyesíteni az általános relativitáselméletet a kvantummechanikával.
Techno

A legfontosabbakat már tudjuk a Lengyelországba csapódott eszközről

Tegnap ketten is meghaltak Lengyelországban egy olyan robbanásban, amelyet kettő, az Ukrán határon átrepülő eszköz okozott. De pontosan milyen fegyverekről beszélünk, illetve mekkora az esély arra, hogy ezek véletlen „eltévedtek”? A legfontosabb információt mostanra tudjuk.
Tudás

A halott orosz tank, amely körbe-körbe jár

Kevés videó ragadja meg annyira a háború borzalmát és értelmetlenségét, mint az orosz tank, amelynek elesett a legénysége, de ezután is csak céltalanul rótta a köröket egy mezőn, amíg ki nem fogyott belőle a benzin.
Tudás

Talán Antonius és Kleopátra sírja is a most felfedezett, egyiptomi alagút közelében lehet

Nagy a valószínűsége, hogy a híres pár közös, titkos sírja azon a területen található, ahol most felfedeztek egy mérnöki csodának tartott, több mint egy kilométer hosszú alagutat.
Űr

Sikeres volt a teszten az első egyetlen darabból álló, 3D-nyomtatott rakétahajtómű

Ahogy kijön a 3D-nyomtatóból, már működik is – az indiai startup a világon először készített így rakétahajtóművet.
Techno

Egymilliárd G-vel távozik a lövedék az inerciális fúziós puskából

A Doom rajongóknak ismerős elnevezésű BFG (ez esetben: Big Friendly Gun) azonban nem fegyver, hanem olcsó és szinte korlátlan fúziós energiát tesz elérhetővé szokatlan módon: mágneses tokamak helyett ugyanis ezt a hatalmas ágyút használja.
Techno

Még ebben az évtizedben eljön a deepfake hirdetések kora

Ma még jellemzően relatíve ártatlan a deepfake felhasználása, de ez nem marad így sokáig – nagyon gyorsan el fog terjedni ez az eszköz a reklámiparban.
Ember

Azonosíthatták a járványos mértékű elhízás egyik legfőbb okát

Valószínűleg csak keveseket fog meglepni, hogy a feldolgozott élelmiszer a ludas – de mindebben akad egy csavar is.
Garázs

Esélyük sincs az ukrán vadászoknak a MiG–31-gyel szemben – több mint száz km-ről lövik ki őket

Az oroszok ugyan nem szerezték meg a légifölényt a háború során, de a MiG–31 így is halálos fenyegetés, ami ellen nincs védelem.
Techno

Meglepően jól fest a házi készítésű, kettéhajtható iPhone

Kínai mérnökök elképesztően munkás és drága hobbiprojektje valósult meg. Már ha bármi igaz is az egészből.
Ember

Magyar kutató jött rá valami nagyon fontosra az antibiotikumokkal kapcsolatban

A rezisztens baktériumok miatt nagyon nagy szükség van a több törzset is támadó, antibiotikum-keverékekre – ezek hatásosságát azonban nehezen lehetett vizsgálni. Eddig. Az eredmények pedig nagyon fontosak a klinikai kezelések szempontjából is.
Tudás

Miniatűr univerzumot hoztak létre a kutatók

Ennek segítségével derült ki, hogy egy táguló univerzumban, az üres térben valóban megjelenhetnek részecskepárok.

A banán tényleg radioaktív

Ismét előkerült a banán radioaktivitásának a kérdése – elmondjuk, miért nem kell félni ettől a gyümölcstől.